Markkinoinnin vuosikello

Miten pienyritys voi hyötyä markkinointisuunnitelmasta ja vuosikellosta? Miksi ne kannattaa tehdä ja mitä niihin kannattaa sisällyttää? Markkinointi kannattaa siksi, että yrityksesi näkyy ja ostajat tietävät, että yrityksesi on olemassa. Markkinoinnin tarkoitus on yleensä lisätä myyntiä, kannattavuutta, kiinnostavuutta tai esimerkiksi olla houkutteleva kumppani työntekijöille, yhteistyökumppaneille jne.

Teen itse yrittäjänä markkinointiani yrityksille, sillä teen b-to-b palvelua, jossa ostajina ovat yritykset. Yritykselläni ei juurikaan ole sesonkiluonteista toimintaa tai tapahtumia, joita tulisi markkinoida vaan markkinoinnin lähtökohtina ovat tunnettavuuden lisääminen, asiakkaiden suuntaan viestiminen ja myynti.

 

Mitä markkinointisuunnitelmaan kannattaa sisällyttää?

1.     Tavoite – mikä on markkinointisi tavoite? Onko se lisätä yrityksen tunnettavuutta, lisätä myyntiä, lisätä jonkin tietyn tuotteen myyntiä, saada lisää työntekijöitä vai jokin muu? Tavoitteita voi olla useampia, tärkeintä on että pidät ne selkeänä mielessä ja pyrit markkinoinnillasi näitä tavoitteita kohti.

2.     Kohderyhmä – kuka on markkinointisi kohderyhmä? Onko se yritys, jolle yrität myydä palveluitasi? Onko se esimerkiksi opiskelijat, potentiaaliset työntekijät, rahoittaja vai kuka? Mitä tarkemmin pystyt määrittelemään kohderyhmäsi, sen parempi. Mieti vaikka tilannetta, jossa päätät lähteä riekkometsälle. Onko järkevää vain lähteä johonkin metsään haulikon kanssa ampumaan satunnaisesti vai määrittelisitkö ensin vaikka missä metsässä riekot liikkuvat? Mistä ne pitävät ja missä voisit niihin törmätä? Mihin vuodenaikaan, mihin kellonaikaan jne? Olen itse määritellyt kohderyhmät palveluittain melko tarkasti yritykselleni. Ostajana on aina yritys, mutta ajattelen että ostajana on ihminen. Millainen ihminen hyötyisi palveluistani ja miksi?

3.     Kohderyhmän analysointi – tämä on tärkeää kun halutaan saavuttaa tuloksia markkinoinnissa. Mitä tarkempi kuvaus, sen todennäköisemmin markkinointisi onnistuu. Tarkoitus ei ole markkinoida tuotetta tai palvelua kaikille mahdollisille potentiaalisille ostajille. Onko markkinointisi suunnattu uusille vai nykyisille asiakkaille? Onko sinulla kanta-asiakkaita?  On mietittävä tietynlainen kohderyhmä, joka voisi kiinnostua yrityksestäsi. Olen itse määritellyt ostajan luonteen, iän, kiinnostuksen kohteet jne esimerkiksi näin: johdon assistentti –palvelua ostaa Ville, joka on 35 –vuotias dynaaminen yrittäjä. Hän on kiireinen ja haluaa keskittyä olennaiseen. Hän osaa delegoida, on impulsiivinen ja kehityshaluinen. Hän haluaa, että hänen yrityksensä menestyy ja kasvaa. Ville on luonteeltaan joustava, rento ja hänen ydinongelmansa on ajan riittämättömyys. Ville arvostaa vapaa-aikaansa eikä halua työskennellä pikkuasioiden kanssa. Sitten olen lisäksi määritellyt missä tämä ostaja-Ville vapaa-aikana liikkuu, mistä hän on kiinnostunut ja miten voisin hänet tavoittaa ja mistä asiasta hän voisi olla kiinnostunut yrityksessäni – miten hyödytän häntä?

4.     Markkinoinnin kanavat – kanavina voi olla esimerkiksi nettisivut, blogi, facebook, instagram, google mainonta, tv-mainonta, radiomainonta jne. Pohdi kanavat kohderyhmäsi kannalta. Missä he liikkuvat ja missä he voisivat törmätä markkinointiisi ja minkä ongelman ratkaiset heille?

5.     Markkinoinnin välineet – nettisivut, käyntikortit, lomakkeet, toimiston sijainti, sisustus, tuoksut, musiikki, työasut, logo, ilme jne. Miten nämä näkyvät ja viestivätkö ne niitä asioita, joita haluat? Onko kaikki ajan tasalla ja yhtenevät? Millaiset markkinointimateriaalit on käytössäsi, hyödyntääkö ne kohderyhmääsi?

6.     Markkinoinnin kustannukset – mikä sinulla on budjetti? Miten jaat sen koko vuodelle? Esimerkkinä on määritellä kokonaisbudjetti ja jakaa se per käytettävä mediakanava. Pohdi myös omalle työajallesi jokin hinta. Kannattaako markkinointia tehdä itse vai ulkoistaa se?

7.      Markkinoinnin resurssit – kuka tekee, mitä tekee ja millä ehdoilla? Mitä tavoitteita resurseille asetetaan? Suunnitelmallisuus on tärkeää ja se auttaa markkinoimaan tasaisesti ja jakamaan resurssit oikeisiin paikkoihin. Aloita aina ajoissa ja toteuta markkinointia suunnitelmallisesti, mutta muista myös hetkessä oleminen ja pidä jatkuvasti tuntosarvet valpaana. Jos olet tehnyt koko vuodelle suunnitelman, muista seurata, analysoida ja muuttaa sitä tarpeen mukaan. Suunnitelma ei ole kiveen hakattu vaan nykyajassa on oltava jatkuvasti hereillä sen suhteen, mitä uusia kanavia ja välineitä tulee käyttöön ja miten markkinointiisi reagoidaan.

8.     Markkinoinnin analysointi – tärkein osa markkinointia on kyetä mittaamaan sitä. Katso mikä toimii ja mikä ei. Millaisia määrällisiä tavoitteita markkinoinnissasi on, esimerkiksi nettisivujen kävijämäärä, yhteydenottojen määrä, myynnin seuranta jne. Toteutuvatko tavoitteet, mitkä kanavat toimivat hyvin ja mitkä ei? Analysointi on jatkuvaa ja määrittelee paljon myös vuoden markkinointisuunnitelmaa, sillä kun siellä huomataan muutostarpeita analysoinnin perusteella, ne on myös tehtävä jotta tavoitteisiin päästään.

 

Entä se vuosikello?

Yksinkertaisuudessaan vuosikello voi olla excel-taulukko tai ympyrä. Sinne on hyvää jakaa kuukaudet ja ehkä jopa viikot. Mieti mitä teet minäkin ajankohtana, mitä välineitä käytät ja missä milloinkin markkinoit. Mikä on kunkin kuukauden markkinointibudjetti ja miten sitä käytetään?

 

Nyt on hyvä ajankohta katsoa markkinointiasi tänä vuonna. Mitä kehitystarpeita huomaat ja katso analyysit läpi. Onko materiaalit kunnossa vai kaipaavatko ne uudistusta? Kaipaatko apua markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen? Ole yhteydessä!