Valokki Design. Yrityksesi graafikko.
Markkinointimateriaalit nopeasti ja helposti.

Valokki Design | Blogikirjoituksia yrittäjyydestä ja graafikon työstä

Blogissa ajatuksia yrittäjyydestä, markkinoinnista, itsensä kehittämisestä ja graafisesta suunnittelusta. Haluan jakaa ajatuksia siitä millaista on olla ajasta ja paikasta riippumaton yrittäjä.

Tapoja tehdä sähköisiä markkinointikampanjoita

November 11, 2014

Sähköiset uutiskirjeet ovat jo pitkään tehneet tuloaan yrityksiin, välistä jopa kyllästymiseen saakka. Erottua kuitenkin voi ja uutiskirjeistä voidaan saavutta hyötyä silloin kun sitä käytetään oikein. Uutiskirjettä voisi nykypäivänä ajatella myös laajemmin kuin yrityksestä itsestään kertovana työkaluna: hyödynnä työkalun mahdollisuuksia asiakaskirjeissä, asiakaskontaktoinnissa, tapahtumien järjestämisessä, myyntityössä. 

Mitä pitää ottaa huomioon kun yritys on hankkimassa ensimmäistä kertaa uutiskirjetyökalua?

  • Onko riittävästi vastaanottajia? Jos ei, mistä saat niitä?
  • Mistä aiot kertoa uutiskirjeessäsi? Onko kirjeen tarkoitus olla tiedottava, myyvä, informoiva vai onko sillä jokin muu tarkoitus?
  • Kuinka usein aiot lähettää uutiskirjeen? Hyvä keino on tehdä uutiskirjeen vuosikello, joka seuraa yrityksenne myynti-/markkinointisuunnitelmaa.
  • Mikä on vastaanottajamäärän koko ja lähetystiheys?
  • Onko teillä sisältöä ja kuvia kirjeeseen?
  • Mistä uutiskirjeen ulkoasu tulee? 
  • Voitko personoida sisällön? voitko jakaa vastaanottajat tiettyihin ryhmiin ja kohdistaa viestisi juuri heille, esim miehet, naiset, uudet asiakkaat, vanhat asiakkaat jne? Mitä tarkemmin personoit viestisi, sen paremmin se tavoittaa oikeat henkilöt.
  • Mikä on uutiskirjeen tavoite?
  • Onko teillä resursseja hoitaa uutiskirje prosessina suunnittelusta lähetykseen ja seuraantaan saakka?
  • Pystytkö linkittämään kirjeeseen sosiaalisen median ja olethan valmis lisäämään nettisivuillenne uutiskirjeen tilauslomakkeen?

Mitkä asiat ovat uutiskirjeessä ne tärkeimmät asiat?

  • Otsikko
  • Hyvä visuaalinen ilme, joka tukee kirjeen sisältöä ja on helposti luettava
  • Sisältö
  • Kohdennettu viesti
  • Tiivis ja ytimekäs
  • Toimintaohjeet lukijalle: mitä uutiskirjeen lukemisesta seuraa? Haluatteko suoria yhteydenottoja, klikkauksia nettisivustolle, nettikauppaan jne? Kerro lukijan saama hyöty kirjeen lukemisesta ja seuraamisesta.

Suosittelen lukemaan oppaita nimenomaan sisällön tuottamiseen, koska sisältö on se mikä tulee yrityksenne sisältä. Kaiken muun uutiskirjeeseen liittyvän voi ulkoistaa :) 

 

Hyviä linkkejä ja niksejä:

http://www.viidakko.fi/ajankohtaista/koodiviidakko-vinkit-ja-ohjeet/uutinen/millainen-on-hyva-uutiskirjeen-otsikko.html

http://www.creamailer.fi/blogi/mika-on-hyva-avausprosentti-ja-kuinka-sita-voi-parantaa/

http://someco.fi/blogi/uutiskirje-markkinointiviestinnan-valineena/

http://www.kubo.fi/mita-on-hyva-sisaltomarkkinointi/

Uutiskirje on nimensä mukaan (sähköinen) julkaisu. Uutiskirje lähetetään tilaajille, jotka ovat esimerkiksi yrityksen verkkosivulla, sähköpostitse, sosiaalisessa mediassa tai asiakastapaamisessa tilanneet kyseisen julkaisun sähköpostiinsa.

Uutiskirjeen hyvä tavoite on asiakassuhteen ylläpito ja sen kehittäminen sähköisen viestinnän keinoin, ei pelkkien mainosten ja kampanjatarjousten toitottaminen.