Valokki Design. Yrityksesi graafikko.
Markkinointimateriaalit nopeasti ja helposti.

Valokki Design | Blogikirjoituksia yrittäjyydestä ja graafikon työstä

Blogissa ajatuksia yrittäjyydestä, markkinoinnista, itsensä kehittämisestä ja graafisesta suunnittelusta. Haluan jakaa ajatuksia siitä millaista on olla ajasta ja paikasta riippumaton yrittäjä.

Uuden vuoden markkinointisuunnitelma

Onko sinulla mielessäsi yrityksen markkinointiasiat näin alkuvuodesta? Ehkä et ennättänyt tehdä markkinointisuunnitelmaa loppuvuodesta ja lähdit pohtimaan asiaa näin tammikuussa. Mitä asioita yrittäjän on syytä ottaa huomioon vuoden markkinointia suunnitellessa?

1. Kohderyhmä
Kohderyhmän määritys on markkinoinnin A ja O. Mitä paremmin voit määritellä itsellesi tärkeimmät asiakaskohderyhmät, sen paremmin markkinointi onnistuu. Jos tiedät ja tunnet asiakkaasi, pystyt paremmin markkinoimaan siellä missä he ovat ja niissä kanavissa, joista he ovat kiinnostuneita. 

2. Tavoite
Mitä tavoittelet markkinoinnilla? Onko tavoitteena myynti, tunnettavuuden kasvu vai jokin ihan muu? Kun tiedät mitä tavoittelet on seurannan avulla helpompi myös mitata saavutetaanko asetetut tavoitteet.

3. Budjetti
Millaisella budjetilla lähdet liikenteeseen vaikuttaa olennaisesti markkinointiin. Teetätkö esimeriksi sosiaalisen median kampanjoita - mikä on niihin varattu rahasumma suunnittelun sekä toteutuksen osalta? Onko budjetissa varattu riittävästi rahaa niin, että pystytte saavuttamaan asetetut tavoitteet? 

4. Kanavat
Markkinoinnin kanavia on maailma täynnä. Tärkeintä on määrittää yritykselle missä ollaan mukana ja sen jälkeen hyödyntää valittuja kanavia. Tavoitatko kohderyhmäsi parhaiten sosiaalisessa mediassa, TV:ssä, radiossa, lehdessä, internetissä vai tapahtumissa? Mikä on kohderyhmäsi kannalta järkevin kanava? Jos yrityksen resurssit ovat pienet, ei kaikkeen kannata panostaa. Kun päätät olla jossakin kanavassa, sitoudu siihen ja tee työt huolella. Tee valintoja tietoisesti ja jätä osa kanavista pois, sillä on mahdotonta pysyä kaikessa mukana jos yrityksen resurssit ovat rajalliset. Tai jos näet järkeväksi olla mukana kaikissa kanavissa, ulkoista osa esimerkiksi sosiaalisen median kanavia ylläpitävälle yritykselle. Tänä vuonna on selkeitä trendejä ja esimerkiksi blogin oletetaan jo olevan itsestään selvyys markkinoinnissa. Onko blogin pystyttäminen ja sen hallinta liian raskasta - ulkoista sen ylläpito. Twitter, Instagram, Facebook ovat Suomessa ne tärkeimmät sosiaalisen median kanavat edelleen tänä vuonna. Tärkeinä nousevat esille myös blogit, youtube, podcastit ja esimerkiksi tiedon jako: slideshare, google, verkkoseminaarit yms. kasvattavat suosiotaan.

 
5. Keinot
Miten aiot erottua muista? Mikä on yrityksesi brändi, mielikuva jonka haluat jättää? Ei riitä vain päivittää sisältöä eri kanaviin ja odottaa, että ihmiset kiinnostuvat niistä. Ihmiset haluavat seurata brändejä, jotka ovat heistä kiinnostavia, inspiroivia ja ne antavat heille jotain yllätyksellistä ja enemmän kuin osavat odottaa. Pyri herättämään tunteita kohderyhmässäsi ja ole materiaalin toteutuksessa aina laatu edellä. Hyvät kuvat ja viimeistelty sisältö erottuu edukseen, joten jos et itse osaa niin ulkoista ainakin visuaalinen puoli. 


6. Seuranta
Mitä sitten kun olet tehnyt markkinointisuunnitelman, vuosikellon ja ryhtynyt toimeen? Seuranta on tärkeää ja muutosherkkyys. Nykyajan teknologiset ratkaisut mahdollistavat hyvin markkinoinnin analysoinnin ja seurannan. Mitä jos jokin kanava ei tuota haluttua tulosta? Instagram-tili perustettiin mutta et saa seuraajia? Pohdi silloin mitä voisit muuttaa, ole itse aktiivinen käyttäjä, kommentoi haluamasi asiakkaiden postauksia, tykkää ja seuraa sellaisista asioista joista yrityksesi on kiinnostunut. Panosta sisältöön. Jos tämäkään ei auta, pohdi edelleen mitä voisit parantaa ja jos taas toinen kanava tuottaa enemmän tulosta, miksi edes panostaa sellaiseen joka ei tuota mitään? Jätä huoletta pois kanavat, joista ei ole sinulle suoraa hyötyä, erityisesti jos yrityksesi resurssit ovat pienet ja ajanhallintaan kannattaa panostaa. 


7. Muutokset ja kehitys
Seurannan avulla voit jo tehdä muutoksia pitkin vuotta markkinointisuunnitelmaasi. Enää ei auta tehdä markkinointia siten, että määrittelee tavoitteet seuraavalle viidelle vuodelle ja tekee kattavan suunnitelman jota lähtee toteuttamaan. Muutosherkkyys on oltava nopeaa ja muista kehittää omaa osaamistasi läpi vuoden. Kehitä markkinointia jatkuvasti ja panosta siihen. Silloin voit myös saavuttaa haluttuja tavoitteita. 

 

Menestystä vuoden 2015 markkinointiin! Kuulen mielelläni hyviä tarinoita miten olet hoitanut yrityksesi markkinointia, kommenttejanne odotellessa siis.