Valokki Design. Säästä aikaa ja ole huoleton.

Blogi

Nainen autokaupassa - sori

Päätin hankkia yritykselleni leasingauton. Tiedän autoista jonkin verran mutta leasingista en mitään ja asia vaati hieman perehtymistä. Luin netistä selityksiä ja yritin päästä kärryille miten homma toimii ja mihin ottaa yhteyttä, selkeää vastausta ei kuitenkaan löytynyt.

Olin yhteydessä viiteen autoliikkeeseen. Kaksi niistä vastasi: vaikka olin pyytänyt leasing-tarjousta niin tarjous tuli auton ostamisesta. Kaksi lähetti kysymyksiä, joihin en osannut vastata. Anteeksi, en osaa ostaa autoa enkä varsinkaan leasing-autoa jouduin usealle vastaamaan. Anteeksi, etten osaa tehdä oikeanlaista tarjouspyyntöä.

Jouduin käyttämään konsulttia auton hankkimiseen, koska yksin en osannut kysyä oikeanlaisia asioita. Konsultin avulla vastauksia tuli kolmesta autoliikkeestä oikeanlaisena eikä enää kysymyksiä, joihin en osannut vastata. Yksi myyjistä jopa soitti - Kiitos siis Käyttöautolle, sieltä on tulossa minulle auto.

Mitä tästä ajattelen?

1. Asiakkaan pitäisi ymmärtää asiasta itse enemmän kuin myyjä. 
2. Myyjä ei ota asiaa hoitaakseen
3. Autoliikkeitä ei kiinnosta myydä autoja leasing-sopimuksella

4. Myyjää / autoliikettä ei kiinnosta asiakas
5. Autoliikkeet myyvät vain niitä autoja, joita itse haluavat myydä


Koin useita turhautumisen tunteita verratessa autojen ominaisuuksia ja leasingsopimuksia. Autojen väritkin jopa jossakin ilmoitettiin koodina. Se on vähän sama kuin toimittaisin omille asiakkailleni logon värikoodilla C89 M49 Y50 K9 ja pyytäisin asiakasta itse selvittämään mikä väri on kyseessä.

Mitä autoliikkeet voisivat tehdä?

1. Myy valmiita paketteja, anna asiakkaille valmis ratkaisu
Itselleni ei ollut niin väliä minkälainen auto lopulta tulee kunhan se mahtuu budjettiin ja on ominaisuuksiltaan tietyiltä osin sellainen kuin mitä asetin vaatimukseksi. Minulle olisi riittänyt, että saan valmiiksi paketoidun ratkaisun tietyllä hinnalla. 

2. Ota asiakas huomioon
Soita asiakkaalle. Älä kysy asioita, joihin asiakas ei osaa vastata vaan anna ratkaisuja. Puhelimitse ne on helpompi käydä läpi kuin sähköpostilla. Anna asiakkaalle valmiita vastauksia kysymysten sijaan.

3. Tee paketti yrityksille
Jos yritys haluaa hankkia leasingauton, tarjoa se valmiina kokonaisuutena. Hoida koko toimitus avaimet käteen ja sisällytä koko pakettiin asian hoitaminen alusta loppuun. Kysele ne asiat, joita tarvitset tehdäksesi oikeanlaisen paketin ja tarjouksen. Sisällytä pakettiin auto, rahoitus, vakuutus, toimitus jne. Myy kokonaisuus, älä auton tekniikkaa.

Anteeksi autoliikkeet että en osannut ostaa autoa. Kiitos konsultille, joka auttoi auton ja leasingsopimuksen selvittämisessä. Juuri niin pitääkin toimia, että selvittää asiat asiakkaan puolesta niin että asiakas voi vain sanoa kyllä tai ei. Kiitos Käyttöauton Jari Sariolalle, joka osasi soittaa muutaman kerran ja jaksoi vastata outoihin kysymyksiini sähköpostitse.

Ymmärrän nyt asiakkaitani, jotka tuskailevat esim www-sivujen julkaisujärjestelmien hankinnassa tai tilitoimistoyhteyksien kanssa. Ei ole vaikeampaa päätöstä kuin yrittää päättää asiasta, jota ei ymmärrä. Luotetaan siis jatkossakin ammattilaisiin ja hankitaan palvelut paikoista, joissa ne tarjotaan ratkaisuina kysymysten sijaan.  

Blogin otsikko ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta kieltämättä pohdin että oliko sillä merkitys että olen nainen.