Valokki Design. Säästä aikaa ja ole huoleton.

Blogi

Kiire vie mennessään

Kuinka usein sinulle on käynyt niin, että teet aamulla todo-listan ja päivän päätteeksi se on vain kasvanut? Olet saanut paljon aikaan, mutta yhtä aikaa tehtävien määrä lisääntyy. Elämme hektisessä työelämässä, jota mitataan usein tulosten ja saavutusten kautta. Entä jos eläisi toisin?

Mitä jos ottaisit tehtävälistasi haltuun?

Päättäisit mitä tehtäviä sinne saa tulla ja mitä ei. Tämä tuo mukanaan tehokkuuden lisäksi luovuutta, hallinnan tunnetta ja vapautta. Tuntuuko siltä, että todo-listan sisältö ei ole omissa käsissä? Pomosi päättää, alaisesi päättää, asiakkaasi pääättää, alihankkijasi päättää. He kaikki vaikuttavat työpäiväsi sisältöön, mutta edelleen on vain sinun päätöksestä kiinni, mitä tehtäviä sinun todo-listallesi päätyy.

Kyse on ajattelemisesta ja rajaamisesta.


Toimi siis näin:

Tutki. Mitä vaihtoehtoja sinulla on käsissä. Todo-lista näyttää loputtomalta ja lisää töitä tulee koko ajan. Suhtaudu todo-listan tehtäviin oppimisen näkökulmasta. Mitä voit oppia sen sisällöstä? Miten voisit antaa osan tehtävistä eteenpäin tai ovatko ne ylipäätään tehtäviä, jotka kuuluvat olla juuri sinun todo-listassasi? Mitkä tehtävät sinua innostavat ja vievät eteenpäin? Kuuluisiko siinä olla enemmän juuri innostavia tehtäviä? Voisiko osan ulkoistaa?
 

Päätä. Päätä mitkä tehtävät ovat olennaisia työtehtäväsi kannalta. Mikä tuo sinulle innostusta, rahaa, tuloksia tai mistä tehtävistä on hyötyä kokonaisuuden kannalta? Päätä ensin ottaa todo-listasi omaan haltuun. Päätä, että sen sisältö on sinun vastuulla.
 

Jätä pois. Sano osalle tehtävistä ei. Tehokkaat ja aikaansaavat ihmiset osaavat sanoa ei. He sanovat, tämä tehtävä ei kuulu minulle. Jotta osaat sanoa ei hyvin se vaatii taitoa olla tiukka, rohkea ja samalla empaattinen.
 

Suorita. Kun olet päättänyt mitkä tehtävät kuuluvat olla listallasi, suorita ne. Keskity ja fokusoi. Näin saat enemmän aikaan ja aikaa ei kulu turhiin tehtäviin. Mieli säilyy kirkkaana, joten olet luovempi, aikaansaavempi ja lopputuloksetkin ovat paljon paremmat kuin mitä jos siirrät tehtäviä todo-listastasi päivästä seuraavaan.

Päättämällä ja tekemällä kuin päätät saavutat parempia tuloksia.

1462601747207.jpg