Valokki Design. Yrityksesi graafikko.
Markkinointimateriaalit nopeasti ja helposti.

Valokki Design | Blogikirjoituksia yrittäjyydestä ja graafikon työstä

Blogissa ajatuksia yrittäjyydestä, markkinoinnista, itsensä kehittämisestä ja graafisesta suunnittelusta. Haluan jakaa ajatuksia siitä millaista on olla ajasta ja paikasta riippumaton yrittäjä.

Apua, en löydä nettisivuiltanne mitään!

Olen toiminut kongressitoimiston omistajana ja olen ostanut palveluita kokouskeskuksilta, hotelleilta ja ravintoloilta. Paljon. Siitä työstä maksoivat asiakkaat. Selvitin tilat, ruuat, hinnat, vapaana olevat paikat jne.

Myöhemmin menin töihin kongressikeskukseen, jossa oli myös hotelli ja ravintola. Työskentelin myyntipalvelussa ja lähetin asiakkaille tietoja tiloista, hinnoista, ruuista, viineistä jne. Vastailin asiakkaiden toistuviin, melko samantyyppisiin, pyyntöihin kymmeniä kertoja päivässä, aina räätälöiden.

Nykyisin järjestän melko harvoin mutta silloin tällöin muutamille asiakkaille tapahtumia. Viimeksi aloimme etsimään yrityksen 10-vuotisjuhlaan tiloja ja tulipa elävästi mieleen minkä vuoksi niitä kongressitoimistoja edelleen tarvitaan.

Miksi? Koska on suuri salaisuus, millaiset tilat hotelleilla, ravintoloilla ja kokouspaikoilla on. Pitää etsiä nettisivulta yhteystiedot. Tilaesittelyitä saa etsiä ja ei ole aavistustakaan soveltuuko tila henkilömäärälle tilasta ilmoitetun neliömäärän perusteella. Yleensä pyydetään laittamaan sähköpostia, koska myyntipalveluilla on oikeasti kiire. Etsinnän jälkeen soitin neljään tilaan kysyäkseni onko tila vapaana toivottuna päivämääränä. Kolmeen pyydettiin lähettämään tarjouspyyntö. Lähetimme tarjouspyynnöt kolmeen paikkaan ja saimmekin kahden päivän sisään kaikista tarjoukset, joten se prosessihan toimii hyvin?

Minkä vuoksi näitä tietoja ei voisi paketoida nettiin myytäviksi tuotteiksi? Asiakas näkisi heti mitä tiloja on, onko ne vapaana, mihin ne soveltuvat, mihin hintaan jne.

Sen sijaan että kokouskeskus laittaisi erillisille sivuille Tilat, ruuat, juomat jne. tekisimme näin helpottaaksemme asiakkaiden elämää:

Nettisivuja tehdessä mietittäisi asiakkaan tarpeita ja pyrittäisi siihen, että asiakas saa mahdollisimman nopeasti tietää sen mitä etsii. Laittaisin etusivulle näkyviin kysymykset:

  • Syötä tilaisuuden luonne: iltajuhla, seminaari, häät, karonkka, workshop jne.
  • Henkilömäärä
  • Toivottu päivämäärä
  • Toiveet tarjoiluista (aamupala, lounas, kolmen ruokalajin illallinen pöytiin tarjoiltuna jne)
  • Toiveet tilasta

Sen jälkeen nettisivulla näkyisi asiakkaalle sopivat vaihtoehdot. Kongressikeskus saisi jo tietää asiakkaan sähköpostin ja puhelinnumeron tässä vaiheessa ja he voisivat soittaa samantien asiakkaalle tarkentaakseen tilatarpeita ja tekisivät tarjouksen saman tien, ehkä jopa kaupat suoraan! 

Näin helpottuisi kokousten ja juhlien järjestäminen asiakkaan näkökulmasta. Ei tarvitsisi käyttää 2-5 tuntia selvittääkseen mitkä tilat ylipäätään ovat haluttuna päivänä vapaana tai mitkä soveltuvat tilaisuuteen. Usein tähän myös osallistuu useampi kuin 1 henkilö jolloin käytetty työaika on todellisuudessa paljon suurempi.

Koska tapahtumat ovat edelleen sydäntäni lähellä haluan auttaa! Työajassa mitattuna tuo selvitystyö itsessään jo maksaa järjestäjälle 200-1200 € + alv. Mitä jos senkin rahan saisi hyödynnettyä ravintolasta ostettavaan palveluun? Älä siis katso aina markkinointiin ja teknologiaan käytettävää investointia vaan mieti miten voit maksimoida hyödyn.