Valokki Design. Yrityksesi graafikko.
Markkinointimateriaalit nopeasti ja helposti.

Valokki Design | Blogikirjoituksia yrittäjyydestä ja graafikon työstä

Blogissa ajatuksia yrittäjyydestä, markkinoinnista, itsensä kehittämisestä ja graafisesta suunnittelusta. Haluan jakaa ajatuksia siitä millaista on olla ajasta ja paikasta riippumaton yrittäjä.

Kohti parempaa kommunikaatiota

Kommunikointi muuttaa maailmaa. Jos katsotaan historiassa taaksepäin, ne ovat menestyneet jotka ovat saaneet viestinsä läpi selkeästi, tavoitteellisesti ja ymmärrettävästi. He ovat olleet hyviä puhumaan, kertomaan asiansa ydinsisällön ja viestit ovat lähteneet elämään eteenpäin juuri sellaisena kuin he ovat toivoneet.

Yleensä näillä puhujilla on vaikutusvaltaa ja kyky kommunikoida hyvin. Mitä voimme ottaa näistä merkittävistä puhujista opiksi? Esimerkkeinä Hitler, Buddha, Gutenberg, Kolumbus, Jeesus, Darwin ja Einstein. Heidän ajatuksensa ovat levinneet maailmassa joka puolelle ja heidän viestinsä muistetaan vielä satojen vuosien päästä tapahtuneista. Mitä nämä suuret vaikuttajat ovat tehneet, että juuri heidän sanomansa on välittynyt voimakkaana eteenpäin?

Yliopistossa viestinnän opiskelu pohjautui Osmo A. Wiion viestinnän lakeihin. Alun perin Wiion lait ovat olleet kärjistyksiä, mutta ne otetaan opinnoissa tieteellisenä faktana. Lähtökohtana näissä laissa on, että viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta. Onko ollut pelkkää sattumaa, että suuret puhujat ja vaikuttavat organisaatiot ovat loistavasti onnistuneet viestinnässään? Wiion lakien mukaan on aina olemassa joku, joka tietää sinua paremmin mitä olet tarkoittanut. Niiden mukaan mitä enemmän viestit, sen huonommin onnistut. Millainen ammatti-identiteetti on yliopistolla opiskelleilla viestinnän opiskelijoilla kun heidän tehtävänsä on tuomittu epäonnistumaan?

Mutta onko Wiion lakeihin uskomista? Jos tarkastellaan suuria menestyneitä organisaatioita tai vaikuttajia he ovat jo itsessään kumonneet nämä Wiion viestinnän lait. He ovat onnistuneet tavoitteellisesti, selkeällä ja päämäärätietoisella viestinnällä. He ovat olleet vahvoja siinä, mitä he viestivät.

Kun kommunikoidaan pitää pohtia kenelle kommunikoi. Millä vastaanottaja herätetään kiinnostuneeksi sinun tarinastasi? Käytännössä sinun tulee herättää kuulija kiinnostuneeksi sinun ajatusmaailmaasi. 

Näin onnistut:

  1. Selkeytä oma visiosi siitä, mihin olet pyrkimässä. Mikä on viestisi ydin?
  2. Mikä on viestisi tavoite?
  3. Miten herätät kuulijan? Anna kuulijalle signaali, joka koskettaa juuri häntä, jotta hän herää siihen että haluat tavoittaa hänet.
  4. Viesti selkeästi ja siten, että ei jää mahdollisuutta ymmärtää väärin
  5. Toista sama viesti usein

Viestinnässä onnistuu paremmin, jos seuraavat asiat täyttyvät:

  1. Tervehdi innostuneesti
  2. Ole rehellinen, suora ja selkeä
  3. Ole oma itsesi (tietäen kuka olet)
  4. Ole eheä, ole se mitä kerrot olevasi
  5. Rakasta ja toivo kuulijalle hyvää

Siispä: viestintä onnistuu silloin kun olet tietoinen siitä mitä viestit ja vastaanottaja on herännyt tietoisesti kuuntelemaan mitä haluat hänelle kertoa