Valokki Design. Yrityksesi graafikko.
Markkinointimateriaalit nopeasti ja helposti.

Valokki Design | Blogikirjoituksia yrittäjyydestä ja graafikon työstä

Blogissa ajatuksia yrittäjyydestä, markkinoinnista, itsensä kehittämisestä ja graafisesta suunnittelusta. Haluan jakaa ajatuksia siitä millaista on olla ajasta ja paikasta riippumaton yrittäjä.

Someassistentti – sosiaalisen median vuosikellon varmistaja

Sosiaalisen median näkyvyys ja siellä aktiivinen läsnäoleminen on yrittäjille todellinen haaste. Osa valitsee hankkia itselleen hyvät tietotaidot somettamiseen. Osa jättäytyy pois kelkasta. Osa hankkii ammattilaisen avuksi. Osa ulkoistaa osan someassistentille.

Mitä siellä sosiaalisessa mediassa tulisi tehdä ja miten siellä luodaan positiivista näkyvyyttä ja myyntiä? Totuus on se, että meistä ei kukaan tarkalleen tiedä miten algoritmit toimivat ja ennen kaikkea mistä ihmiset kiinnostuvat. On usein kyse sattumista. Oikea viesti tavoittaa oikeassa hetkessä oikean kohderyhmän. Tässä on kyse samasta kuin muussakin markkinoinnista, jossa lähdetään aina miettimään:

  1. Kohderyhmä
  2. Budjetti
  3. Tavoite
  4. Kanavat
  5. Sisältö
  6. Aikataulu
  7. Resurssit

Suunnitelmallinen ja aktiivinen läsnäolo somessa muodostaa lisää mahdollisuuksia onnistua, koska silloin sattumien määrä kasvaa. Kohta 7 on olennainen onnistumisen kannalta. Kuka tekee taukoamatta sometuksen ja käytännön työn? Kuka on se, joka poimii perunat kun sen aika on?

Yrittäjät ja suuret yritykset käyttävät usein valtavasti aikaa kohtiin 1-6. Johto ja viestintäpäälliköt suunnittelevat koko vuoden sometuksen tarkkaan ja kohdissa 1-6 on helppo onnistua. Kohta 7 on kaikista epäselvin ja häilyvin. Mitä sitten jos meidän some-aktiivisin Maija jääkin vuorotteluvapaalle? Tai vaihtaa työpaikkaa? Miksi emme saa kaikkia työntekijöitä aktiivisesti mukaan somettamaan?

Kohdan 7 osalta on hyvä huomata, että oma työaikakin maksaa ja sen voi usein käyttää järkevämmin muihin asioihin, kuten myynnin kasvattamiseen, luoviin ratkaisuihin ja luovaan tekemiseen sekä asiakkaiden hoitoon ja hankkimiseen. Siitä syystä tarjoamme nyt yrityksiin apua reurssina.

Jos et jatkossa halua enää itse olla some-aktiivinen, voit ulkoistaa ainakin osan some-kanavasi ylläpidosta meille: