Valokki Design. Yrityksesi graafikko.
Markkinointimateriaalit nopeasti ja helposti.

Valokki Design | Blogikirjoituksia yrittäjyydestä ja graafikon työstä

Aloittava yrittäjä - markkinoinnin muistilista

Oletko päättänyt ryhtyä yrittäjäksi tai kenties olet jo yrittäjä, mutta kaipaat hieman lisää myyntiä? Miten voit markkinoinnin avulla saada lisää tunnettavuutta ja myyntiä?

Tärkeintä on muistaa markkinointi. Loistavakaan idea ei myy, ellet kerro siitä muille. Markkinointi kannattaa aloittaa seuraavien kysymysten avulla:

  1. Kuka ja mikä yritykseni on?

  2. Kuka asiakkaani on? Missä hänet tavoittaa?

  3. Miten saan asiakkaan huomion osakseni?

  4. Miten voisin palvella asiakastani ja antaa jotain ilmaista tietoa, josta asiakas hyötyy?

  5. Miksi asiakas ostaisi juuri minulta?

  6. Miten palvelu ostetaan minulta?

  7. Mitä lupaan asiakkaalleni?

Onko asiakkaanasi yritykset vai kuluttajat? Jos asiakkaana on yritykset, kuka on palvelun ostaja? Millaisen tittelin hän omaa ja mistä hän kiinnostuu? Kannattaa tarkasti määrittää ns. ihanne ostaja. Millainen persoona hän on, mistä tykkää, missä liikkuu, mitä hän seuraa, mitä medioita hän käyttää jne.

Markkinoinnin muistilsita aloittavalle yrittäjälle:

  1. Muista markkinoida!

  2. Suunnittele markkinointi! Vuositasolla suunnittelu ja sen pienentäminen viikkotehtäviksi ja suunnitelmallisuus ylipäätään auttaa markkinoinnin toteuttamisessa.

  3. Budjetoi markkinointi (alkuun voit panostaa enemmän, jotta saat asiakkaita).

  4. Panosta nettisivuihin ja tee selkeät, visuaaliset ja ytimekkäät sivut.

  5. Panosta siihen some-kanavaan, jonka uskot tuovan sinulle myyntiä.

  6. Osta lisänäkyvyyttä somesta.

  7. Pohdi onko tarpeen tehdä videoita youtubeen tai muihin sosiaalisiin medioihin. Miten voit hyödyntää somen stooreja ja videon mahdollisuuksia?

  8. Voisitko tehdä markkinointiyhteistyötä some-vaikuttajan kanssa?

  9. Määrittele palvelullesi selkeät hinnat ja tuotteista tarvittaessa palvelut, jotta ne on helppo ostaa.

  10. Panosta hakukoneoptimointiin ja luo google tilit, jonka kautta voit lisätä näkyyyttä googlessa ostetulla mainonnalla.

  11. Missä asiakkaasi liikkuu? Onko hänellä vaikkapa lapsia, jotka harrastavat? Voit tavoittaa asiakkaan monella eri tavalla, esim. yhteistyömainonnalla tai lehden kautta tai radiossa tai tienvarsimainonnalla.

  12. Luo paljon kontakteja ja hyödynnä paikalliset yrittäjäverkostot.

  13. Tiedota yrityksesi perustamisesta lehdistölle paikallisesti ja myös tv-medioille ja radioon.

  14. Pohdi onko uutiskirje hyvä tapa tavoittaa asiakkaasi ja suunnittele mitä sisältöä ja milloin uutiskirjeet lähtisivät.

  15. Mikä on yksi asia, josta haluat että yrityksesi muistetaan?

  16. Panosta hyviin visuaalisiin kuviin.

On myös hyödyllistä kilpailuttaa apu markkinoinnin tueksi, kaikkia ei tarvitse osata ja tehdä yksin. Hyvä markkinointitoimisto myös opettaa sinut käyttämään erilaisia some-kanavia, huomiomaan hakukoneoptimointi jne mikäli haluat hoitaa niitä myös itse.

Palvelun ja tuotteen suunnitteluun voit hyödyntää myös edullisia tuettuja kehittämispalveluita: https://www.ely-keskus.fi/web/yritystenkehittamispalvelut

Lisää vinkkejä aloittavalle yrittäjälle:

https://www.suomi.fi/yritykselle/yrityksen-perustaminen/yritystoiminnan-suunnittelu/opas/olisiko-minusta-yrittajaksi/aloittavan-yrittajan-muistilista

Heidi AlamikkeläComment