Valokki Design. Säästä aikaa ja ole huoleton.

Blogi

Yrittäjä, palaudutko kuin huippu-urheilijat?

Olen pitkään pohtinut miten toiset ihmiset käyvät töissä ja kotiin tullessaan jaksavat vain maata sohvalla kun taas toiset ovat täynnä virtaa töiden jälkeen ja lähtevät harrastamaan, hoitavat lasten harrastukset jne. Mitä jos olet se sohvalle valuva ihminen, haluaisitko muuttua vai onko se sinulle mieluisa vaihtoehto? Toinen asia mitä pohdin valtavasti on se, miksi yrittäjät väsyttävät itsensä työllä ja huonoilla valinnoilla?

En lähde arvioimaan mikä tapa on parempi elää, jokaisen oma elämä on omien päätösten lopputulos. Se mitä itse etsin on tasapainoinen ja energinen olotila, jossa uupumus ei pääse yllättämään.

Aika usein minulta kysytään mistä minulla riittää energiaa kaikkeen. Kyse on siitä, että olen oppinut asettamaan rajat ja hyödynnän lepoajan niin, että se synnyttää uutta energiaa. Vaikka saatankin ehkä olla aavistuksen "adhd" energiani kanssa, olen vuosien varrella oppinut levon merkityksen jaksamisen kannalta.
 

Jos kaipaat elämääsi lisää energiaa, mitä sinun pitäisi tehdä?

1.     Mittaa missä olet nyt

Tietääksesi mitä sinun pitää parantaa, sinun pitää tietää missä olet. Mittaamiseen voi käyttää erilaisia palautumista mittaavia laitteita, kuten First Beat hyvinvointianalyysi. Oma tunnetila voi toki kertoa paljon, mutta jos haluat oikeasti muuttaa jonkin tilanteen, on parempi tehdä se mittauksen avulla. Kun tiedät mikä on lähtötilanne, on helpompi asettaa tavoitteet ja lähteä sitä kohti.

2.     Aseta tavoite

Mikä on se muutos, jonka haluat saada aikaan? Mitä selkeämpi ja konkreettisempi tavoite, sen parempi lopputulos. Kun olet mitannut lähtötilanteen, tavoite on realistisempi. Esimerkiksi: et palaudu yöunien aikana riittävästi päivän aktiivisuuteen nähden – tavoitteena paremmat yöunet (mitattavissa)

3.     Sitoudu muutokseen

Tee lupaus itsellesi tai muille. Sitoudu siihen mitä lupaat. Usein auttaa asian julkinen kertominen.

4.     Muodosta rituaalit, jotka vievät tavoitteeseen

Väsyneenä unohdamme mitä lupaamme. Alamme helposti käyttäytyä kuten aiemmin ja yhtäkkiä unohdamme tavoitteemme. Unohdamme sen minkä aioimme saada aikaan ja keskitymme muihin asioihin. Lipsumme vanhaan käytökseen. Siksi on tärkeää muodostaa sellaiset rituaalit, jotka tukevat tavoitteeseen pääsyä. Jos vaikka lupaat itsellesi lähteä lenkille joka aamu, asiaa helpottaa se kun jo illalla valmistaudut lenkille lähtemiseen ja laitat vaatteet ja kengät valmiiksi aamun lähtöä varten.

5.     Tee välimittauksia

Jotta tiedät miten kehityt, sinun pitää tehdä välimittauksia. Liian pitkälle tulevaisuuteen asetettu tavoite unohtuu, siksi on tärkeä asettaa välitavoitteita ja välimittauksia. Seuraa miten kehityt ja palkitse itseäsi. Ole tyytyväinen pienistäkin muutoksista.

Itse mittasin First Beat –hyvinvointianalyysilla pari vuotta sitten palautumistani. Urheilen paljon ja tuntui, että olin jatkuvasti väsynyt. Mittaus paljasti, että en palaudu yöunen aikana riittävästi ja alkuilta oli stressaava. Ryhdyin muuttamaan pieniä asioita, jotka muokkasivat illan kulkua ja yksi pieni asia muutti lopulta isostikin palautumisen. Mitään asiaa ei muuteta kerralla, mutta kun muistaa palauttaa mieleen sen mitä mittasi ja mitä kohti on menossa, on välitavoitteet helpompi saavuttaa.

Nyt kun kolmannen kerran suoritin mittauksen, selvisi että palaudun kuin huippu-urheilijat. Kun menen nukkumaan nukahdan samantien ja hyvä palautuminen alkaa siitä hetkestä. Olin positiivisesti yllättynyt, vaikka olin tietoisesti tehnyt päätöksiä parempaa palautumista kohti. Paras päätös parempaan yöuneen on kohdallani ollut se, että päätin ryhtyä syömään riittävästi päivän aikana. Se toi mukanaan lisää hyviä asioita, kuten se että aloin juomaan riittävästi vettä. Se taas toi mukanaan luonnollisen elämänrytmin arvostamisen ja aloin tekemään töitä siinä syklissä ja rytmissä mikä itsestä tuntuu luontevalta. Nykyisin jaksan tehdä hyviä urheilusuorituksia, työsuorituksia ja sosiaaliset suhteet ovat kunnossa. Varaan riittävästi aikaa levolle ja oleskeluun sekä hyville yöunille. Sanon kyllä levolle ja asetan rajat niin, että levolle jää riittävästi aikaa.

Aseta siis itsellesi mitattavat tavoitteet, selkeät rajat ja pidä niistä kiinni. Niin voit lopulta saavuttaa tuloksia, joita haluat.

Kirjavinkki: The Power of Habit, Charles Duhigg