Koulutustapahtuman markkinointi

Oletko päättänyt järjestää koulutuksen, jonne haluat parhaimmat alasi ihmiset oppimaan? Miten saat heidät mukaan koulutukseen?


Jos olet järjestämässä koulutusta ensimmäistä kertaa eikä nimesi ole vielä kovin tunnettu, ota huomioon että markkinointi vie aikaa. Voi olla että joudut järjestämään useamman koulutuksen, joihin tulee vain vähän osallistujia. Tässä muutama vinkki, jotta osallistujamäärä koulutuksessasi kasvaisi:


1. Älä markkinoi liian aikaisin

Koulutustapahtumaa aletaan etsimään pääsääntöisesti silloin kun ihmisellä itsellään syntyy tarve kehittyä ja päivittää osaamista. Ihmisellä, jolla on tarve on helpompi tavoittaa. Koulutustapahtuman markkinointipostitukset kannattaa ajoittaa 4-5 viikkoa ennen tapahtumaa, erityisesti silloin jos koulutus on omalla paikkakunnalla ja kestää esimerkiksi puoli päivää. Isommat tapahtumat markkinoidaan sen sijaan jo 2-1 vuotta ennen tapahtumaa.

2. Kerää osoitteita

Kerää sähköpostiosoitteita säännöllisesti henkilöistä, jotka voisivat olla kiinnostuneita koulutuksistasi ja sinusta / yrityksestäsi. Lähetä heille uutiskirjeitä omasta erityisosaamisalueestasi säännöllisesti ja kun koulutus on ajankohtainen, tee koulutuksestasikin uutiskirje. Nopeasti laskettuna: jos vastaanottajamäärä on 2000 henkilöä, tavoitat heistä 2 % niin osallistujamääräksi voi tulla 40.

3. Henkilökohtaista

Järjestä koulutus juuri sille, joka vastaanottaa uutiskirjeesi tai tapahtuman kutsun. Tee siitä mahdollisimman henkilökohtainen ja tärkeä juuri kyseiselle vastaanottajalle. Puhuttele nimellä tai juuri tietystä aiheesta kiinnostuvalle ihmiselle. Pyri saamaan ihmisen tunteet ja mielenkiinnon kohteet heräämään.

4. Panosta sisältöön

Otsikointi ja kutsun sisältö ovat tärkeitä. Aloita tapahtuman otsikko esimerkiksi sanoilla Miten opit käyttämään Twitteriä. Se on useiden tutkimusten mukaan tehokkaampi tapa kuin kertoa "Näin opit käyttämään twitteriä".

5. Hanki partnereita

Yksin olet pieni mutta hankkimalla partnereita luot uskottavuutta tapahtumallesi ja itsellesi. Saat myös uusia markkinoinnin kanavia kun partnerisi sitoutuvat koulutuksen markkinointiin.


6. Tee verkkosivu tapahtumalle

Tämä on tärkeää tehdä ensimmäisten toimenpiteiden joukossa. Tee visuaalisesti näyttävä sivu, josta löytyy nopeasti kaikki oleellinen: ohjelma, kellonajat, sijainti, hinta, ilmoittautuminen, tietoa kouluttajasta, mahdollisuus tilata uutiskirjeitä ja lisätietoja. Mahdollisuuksien mukaan laita sivustolle aiempien koulutusten kommentteja, muiden osallistujien nimiä jne, jotta kävijät voivat samaistua ja nähdä että koulutuksestasi on ollut heille hyötyä.

7. Verkostoidu

Pohdi, ketä haluat koulutukseen. Missä he ovat aktiivisesti mukana ja miten voisit tavoittaa heidät? Saisitko ammattiliiton tai jonkin muun organisaation kautta tietoa koulutuksestasi? Muista verkottua myös lehdistön kanssa, lehdistötiedote koulutuksesta voi osua usein oikeaan kohderyhmään. Osallistu itse vastaaviin koulutuksiin ja kontaktoi siellä olevia osallistujia. Verkostoidu netissä; ilmoita koulutuksestasi Facebookissa, LinkedInssä, Twitterissä. Suoraan ihmisille, ryhmiin, oman profiilisi kautta jne. Pohdi kannattaisiko maksaa mainostilasta tietylle kohderyhmälle bannereiden tai sosiaalisen median mainostilan kautta.

8. Oletko uusi kouluttaja markkinoilla?

Tee itsesi helposti lähestyttäväksi. Kerro etukäteen itsestäsi esim. youtubessa tai muussa videokanavassa. Näin ihmiset voivat tutustua sinuun ja ajatuksiisi etukäteen ja se edesauttaa koulutukseen osallistumista. Yritä saavuttaa sellainen asema, että ihmisistä tulee fanejasi ja he haluavat osallistua kaikkeen mitä teet. Liity puhujalistoille jne, jotta saat itsellesi uskottavuutta asiantuntijana ja hyvänä luennoitsijana.

9. Muista jälkimarkkinointi

Jälkikäteen muista jatkomyynti! Kerro osallistujille koulutuksesta jälkikäteen, jaa materiaali verkossa ja anna mahdollisuus myöhemmin ostaa kurssisi webinaarina. Pyydä palautetta, kiitä osallistumisesta ja jatka markkinointityötäsi niin seuraavaan koulutukseesi saat jo paljon paremmin osallistujia!



Edellinen
Edellinen

Jaa tarinasi

Seuraava
Seuraava

Uuden vuoden markkinointisuunnitelma