Mitä mukaan messuille?

Messut ovat edelleen hyvä keino saada uusia asiakkaita ja näkyvyyttä omalle tuotteelle ja palvelulle. Missä muualla tavoitat päivän aikana jo lähtökohtaisesti alastasi kiinnostuneita ihmisiä? Miten varmistat messuilla onnistumisen ja millaista materiaalia sinne kannattaa ottaa mukaan? Millainen messumateriaali erottuu edukseen?

Messuille lähtemiseen on muutama ohje, jotka kannattaa pitää mielessä, jotta messuista tulee teille onnistunut tapahtuma ja saatte sieltä tuloksia, joita haluatte. Messuille lähtemisen osalta pitää ensin suunnitella, sen jälkeen toteuttaa, olla paikalla messuilla ja viimeisenä tehdä jälkitöitä. Tässä muistilista messuille lähtijälle:

1. Suunnitelma

Miksi lähdette messuille? Mitä tavoittelette ja mitä haluatte messuilta? Määritelkää konkreettisia tavoitteita, esim. 60 uutta liidiä, 1000 jaettua flyeria jne. Tämän lisäksi suunnitelkaa messuille budjetti ja resurssit ja lähtekää miettimään millaisen messuosaston haluatte.

Ketkä messuille on lähdössä töihin? Tarvitsetteko ulkopuolista apua, koulutusta tai valmennusta messuilla olemisen suhteen? Tai voisitteko hankkia henkilön, joka kontaktoi puolestanne etukäteen osallistujia, sopii tapaamisia ja on mukana aktiivisena paikanpäällä tuomassa teille ostavia asiakkaita osastolle?

Suunnittelu kannattaa tehdä huolella ja käyttää tarvittaessa asiantuntijoita suunnittelun apuna. Kontaktoi kävijöitä etukäteen, sovi tapaamisia osastolle tai messukeskukseen!


2. Messumateriaalin suunnittelu

Messuilla jaetaan paljon krääsää ja tavaraa, jotka päätyvät usein messukeskuksen ulkopuolella oleviin roskiksiin tai viimeistään hotellihuoneessa olevaan roskikseen kun messukävijä palaa kotiin. Miten saisit materiaalista sellaisen, joka houkuttaisi messukävijää ottamaan materiaalin mukaan kotiin tai työpaikalle?

Messuosaston on oltava erottuva ja helposti lähestyttävä. Sen tarkoitus on herättää osallistujassa mielenkiinto yritystänne / tuotettanne kohtaan ja saada kävijä käymään osastolla. Pohtikaa esimerkiksi millainen osasto on teistä itsestänne helposti lähestyttävä ja mielenkiintoinen? Messuosaston suunnitteluun kannattaa käyttää ammattilaisia.

Messumateriaalina on usein jaettavaa materiaalia: käyntikortit, esitteet, flyerit, ilmaiset lahjat. Miten kävijä hyötyisi materiaalistanne ja mikä jäisi hänelle mieleen? Voisitteko jotenkin erottua muista?

Messuosastoon saadaan liikettä ja aktiivisuutta esimerkiksi houkuttelevien toimintojen avulla:

  • peli, esim. nyrkkeilypeli, isolla screenillä oleva mobiilipeli, kädenvääntöpeli, golfin lyönnin mittaus yms.

  • jätti-iso kännykkä, jossa voi koskettaa näyttöä ja saada erilaisia toimintoja sen kautta

  • video

  • ohjaa kävijää jakamaan tietoa osastoltanne sosiaaliseen mediaan

  • tehkää jotain poikkeavaa: pomputtele rantapalloa, heitä se messukävijälle ja ryhtykää juttelemaan.

  • messuosaston mukavuus: onko messuosastonne kuin puisto, jonne voi tulla rauhoittumaan? Tai onko se sirkus? Tai kuin huutokauppa? Mieti mikä jäisi osallistujan mieleen teistä.

  • aistit: miten saat kävijän aistit heräämään, maku, näkö, haju? Voisiko osastolla olla responsiivinen valaistus? Tai luukkuja, joiden sisältö pitää arvata hajun perusteella tai tuntoaisteihin perustuen?

  • tee kävijästä messuosastosi tähti!

Messumateriaalin tavoite ei ole aina olla täysin brändinne mukainen. Voitte olla luovia ja kekseliäitä sen osalta mitä jaatte messuosastollanne ja millaiselta messuosastonne näyttää. Tärkeää on päättää jokin houkutteleva teema, jonka ympärille kaikki rakentuu ja messuillakävijä ajattelee kokemuksen olevan ikäänkuin pieni elämys messupäivän keskellä.

Tarkoitus ei ole tehdä sirkusta, vaan selkeä teema ja tavoite, jotka kohtaavat. On parempi, että messuosasto on hillitty ja siellä näkyy selkeästi yrityksenne brändi, mutta ideanne on erilainen ja muista poikkeava.

Kävijöitä aktivoiva sisäänheittäminen on aina helppo tapa saada kävijöitä osastolle ja sen kautta päästä juttelemaan potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Kun saat asiakkaan osastolle, mieti mitä jaat:

  • käyntikortti

  • messuesite (yleensä tuote-esite, jossa keskitytään joko yrityksenne esittelyyn tai yhden tuotteen esittelyyn). Suunnittele miten esite olisi sellainen, että se jäisi kävijälle mieleen ja hän haluaisi säästää sen työpaikalle saakka.

  • flyer

  • liikelahja tai muu jaettava asia (jokin tavara, josta on kävijälle iloa ja hyötyä. Vältä krääsää ja massatuotteita, räätälöi yrityksesi tuotteen tai brändin ympärille sopiva tuote).

Mikä olisi niin houkutteva asia, että kävijä säästää saamansa tavaran? Yleensä ne ovat kävijöitä hyödyttäviä tavaroita, jotka eivät ole ns. yleiskrääsää tai turhaa tavaraa. Muista ajatella ympäristöä ja ekologisia arvojanne!

MESSUMATERIAALEIHIN IDEOITA

3. Messuilla

Nyt on tärkeää olla aktiivinen! Tee messukävijälle osastolla käynnistä positiivinen kokemus, kiitä häntä siitä että käyttää aikaansa teidän osastolla olemiseen. Miten saisit kävijälle hyvän mielikuvan teistä? Aina kävijä ei ole paikanpäällä ostamassa, vaan voi olla että myöhemmin hän suosittelee teitä muille messukokemuksensa perusteella tai hänelle tulee tarve myöhemmin teidän palveluille. Mikäli kävijä osoittaa kiinnostusta, ota hänen yhteystiedot ylös ja kontaktoi myöhemmin!

Messuilla auttaa nämä asiat:

  • runsas veden juominen

  • pähkinöiden syöminen takatilassa

  • hyvät kengät

  • hymy

  • huumori

  • kävijän kohtaaminen ihmisenä ja positiivinen huomioiminen

  • kävijän yhteystiedot talteen

4. Messujen jälkeen

Pitäkää tiiminne kanssa yhteenveto. Mikä meni hyvin? Mikä huonosti? Saavutitteko tavoitteet? Miten voisitte ensi kerralla onnistua paremmin? Kirjatkaa muistio, jotta seuraavan kerran muistatte nämä asiat jo suunnitteluvaiheessa.

Kontaktoi kaikki, joilta sait yhteystietoja. Tästä lähtien on myyntitiimistänne kiinni saatteko messukävijästä pitkäaikaisen asiakkaan!

andreas-heimann-iCxCNJvmBTU-unsplash.jpg
Edellinen
Edellinen

Miten visuaalisuus auttaa yritystäsi?

Seuraava
Seuraava

Yrittäjyyden sietämätön keveys