Mitä voit tehdä että elämäsi helpottuu ja yrityksesi tuottavuus paranee?

1. Priorisoi

Pohdi aina, mitkä on itsellesi ja yrityksellesi tärkeimmät tehtävät. Mistä raha yritykseesi virtaa tai onko jokin muu asia tällä kertaa numero 1? Se voi olla henkilöstö, tilitoimisto, perheesi jne. Pohdi, miten voit tehdä asian mahdollisimman tehokkaasti. Palaa aina ajattelemaan asian merkitystä yrityksellesi rahallisesti. Yrityksen päätarkoitus on tuottaa rahaa omistajilleen ja maksaa hyvää palkkaa henkilöstölleen.


2. Tee työlistat

Listaa tehtävät. Viikkotasolla, kuukausitasolla, päivätasolla. Kyllä, muutoksia tulee. Tärkeintä on saada tehtävät alas, pois mielestä niin että ne ovat itsellesi konkreettiset. Kirjoita mielellään vihkoon tai paperikalenteriin, sillä sähköinen sälä tukkii aivosi ja konkretisoimalla asiat paperille saat tehokkaammin työlistan tehtyä. Tee työlistoja kaikista asioista mitkä pitää saada hoidetuksi. Mieti sen jälkeen oletko juuri sinä henkilö, jonka on ne hoidettava vai voitko siirtyä kohtaan kolme.

3. Ulkoista

Ulkoista koko työlistan läpikäynti. Tai ulkoista osa siitä. Henkilölle, johon voit luottaa ja tiedät että asiat varmasti hoituvat. Palkkaa henkilö tekemään rutiinitehtävät ja sellaiset asiat, jotka ei ole olennaisia ydinliiketoiminnan kannalta. Jos et pysty palkkaamaan, se tuntuu liian isolta riskiltä tai et ole varma työllistyisikö henkilö kokoaikaisesti, osta palveluna assistentin palveluita. Ostamalla apua voit ostaa apua juuri siihen kiireruuhkaan, joka on syntynyt. Ei tarvitse huolehtia työsopimuksesta, palkasta jne vaan saat apua juuri siihen olennaiseen.

4. Käytä hyviä työkaluja

Paperit, vihot ja kynät ovat erinomaisia - kunhan ne ovat tallessa ja käytät niitä. Nämä ovat oivia välineitä edelleen vaikka maailma on sähköisiä sovelluksia tulvillaan. On tehokkaampa keskittyä hetki pelkästään paperiin kuin kirjata to-do-listat tietokoneelle, jossa on jatkuvia häiriötekijöitä. Muistijälki asioista on parempi kun sen kirjaa konkreettisesti alas. Hanki myös sinulle sopivia sovelluksia, jotka auttavat työrauhan ja estävät häiriötekijät tietokoneella. Pidä puhelinta välistä kiinni jos mahdollista tai siirrä puhelut assistentille.

5. Käy uudelleen läpi to do -listasi

Mitkä ovat oikeasti tärkeitä asioita. Voitko pyyhkiä jonkun asian kokonaan jo yli? Pohdi aina tekemisessä miten tästä tulee yrityksellesi tulosta. Sitä kautta avautuu usein olennaisen tekeminen ja uskaltaa ulkoistaa osan rutiinitehtävistä ammattilaiselle.

Ulkoistamalla rutiinitehtävät aikasi säästyy olennaiseen ja stressi helpottuu. Voit jopa nauttia elämästä aina välistä ja taustalla asiat kuitenkin samalla etenevät. Saatat jopa keksiä uusia liikeideoita ja innovaatioita koska aivosi eivät ole enää ylikuormittuneet. Henkilöstösi on tyytyväisempi ja siten tehokkaampi koska asiat hoituvat ja etenevät. Samoin asiakkaat.

Edellinen
Edellinen

Uuden vuoden markkinointisuunnitelma

Seuraava
Seuraava

Miten markkinoida juuri perustettua yritystä?