Miten tiivistää oma osaaminen yrittäjänä?

Oman osaamisen tiivistäminen voi olla yllättävän haastavaa, jos on koko uransa tehnyt monipuolisesti eri aloilla töitä. Tässä muutama vinkki siihen, miten tiivistät omaa osaamistasi, mutta silti siinä näkyy monipuolisuus.

Osaaminen on tärkeää pääomaa. Jokaisella meistä on oma ainutlaatuinen osaamisprofiilimme. Osaamisen ajattelen koostuvan tiedosta, taidosta, kokemuksesta ja verkostoista. Tietoa karttuu opinnoissa, taitoa käytännön tekemisessä, harjaantumalla. Kokemusta tuo työkokemuksen lisäksi myös elämänkokemus ja harrastustoiminta. Verkostot taas tuottavat osaamiseen lisää ajankohtaisen tiedon, asioiden seuraamisen sekä alakohtaisten kulttuuristen mallien välittymisen kautta.

Itseanalyysi: Oleellista on löytää asiat, jotka tekevät työstä itselleen mielekästä. Pohdi, mitä tekemällä saavutat flow-tilan ja saat paljon aikaan. Entä minkä tekeminen on sinulle helppoa? Kun työ on mieleistä, se sisältää useimmiten osa-alueita, joissa sinulla on vahvuuksia. Ota käyttöön mindmap -työkalu tai pyydä apua kolleegalta, asiakkaalta tai valmentajalta.

Sokea piste: Omalle osaamiselleen tullaan myös usein sokeaksi. Osaaminen ei tule esille vain aiempien työpaikkojen kautta – harrastuksista tai luonteenpiirteistä voi löytyä myös vahvuuksia työntekijänä.

Esimerkit: Avaa vahvuuksiasi ja osaamistasi esimerkkien kautta. Tarinat ja käytännön esimerkit avaavat osaamistasi. Toisinaan voi olla helpompaa kuvailla osaamistaan kolmannen osapuolen kautta, jos itsensä kehuminen tuntuu vaikealta. Kerro, mistä ominaisuuksista olet saanut useimmiten positiivista palautetta ja minkä vuoksi.

Pidä työreferenssit ajan tasalla: Kun tiedät mitä olet tehnyt ja saanut aikaan, näet nopeammin missä olet onnistunut. Kun sinulla on lista töistä, joita olet tehnyt ja joihin olet saanut hyvää palautetta, voit helpommin esittää niitä toisellekin.

Koska usein ohjeiden lukeminen on teoreettista, koitin itse noudattaa omia ohjeitani ja kokosin tässä listan itselleni:

Itseanalyysi: Minun on helppo toimia silloin, kun tiedän mitä tehdään, minne ollaan menossa ja mitä halutaan saavuttaa. Rakastan työskennellä TODO-listalta, mutta antaen tilaa myös olla luova ja kekseliäs. On tärkeää tietää tavoite, jota kohti ollaan menossa. Minulle on helppoa ja luontevaa työstää materiaaleja adoben ohjelmistoilla markkinointia varten kun on suunnitelma sisällöstä ja käytettävistä materiaaleista. Olen nopea tekemään materiaaleja sekä Adoben ohjelmistoilla että powerpointilla ja pääsen usein flow-tilaan niitä tehdessäni. Vahvuuteni ovat luovuus, todo-listan tekeminen ja asioiden saattaminen valmiiksi.

Sokea piste: Olen todella monipuolinen osaaja ja minulla on vuosikymmenten kokemus. Olen työskennellyt markkinoinnin parissa siitä saakka kun olin 23 ja nyt olen pian jo 37. Osaan sekä suunnitella markkinointia että luoda sisältöä ja materiaaleja. Vahvuutenani on graafisen osaamisen lisäksi bisnesosaaminen, käytännönläheisyys ja sisällöntuotanto. Olen kirjoittanut kirjankin ja työn alla on kaksi seuraavaa kirjaa.

Esimerkit:

Prove Expertise Oy

Olen 4,5 vuotta huolehtinut siitä, että Proven kaikki materiaalit ovat ajantasalla ja uudistuneet. Se on tarkoittanut sekä nettisivustojen uudistamista että painomateriaalin uudistamista. Olen tehnyt kaiken itse paitsi koodauksen. Töihin on sisältynyt esitteiden taittoa, kirjojen taittoa, kuvitusta, piirtämistä, tekstin luomista, oikolukua, projektin johtamista ja nettisivujen sisällön syöttöä. Olen mm. uudistanut ilmeet näille nettisivustoille ja hoitanut niiden käyttöliittymäsuunnittelunkin: www.prove.fi, www.testauskoulutus.fi, www.testgurushop.fi, www.ohjelmistotestaus.fiAina kun yritys on lähtenyt messuille, olen huolehtinut että heillä on käytössään uudet ja luovat materiaalit, olemme mm. painattaneet rantapalloja, t-paitoja, kasseja, coolereita ja kirjoja.


KK-Verve Oy

Verve oli uudistamassa ilmettään kun menin sinne viestintäpäällikön oikeaksi kädeksi. Logo oli tullut mainostoimistosta, mutta uuden värimaailman ja uuden logon käyttöönotto jäi minun hoidettavaksi. Uudistin ilmeet lehtiin, nettiin, esitteisiin, intraan jne. Kaikki materiaali, jota yrityksellä oli kulki kauttani (opasteet, kynät, rollupit, powerpointit jne). Työ kesti vuoden ajan ja sen jälkeen materiaalit olivat uudistettu ja he pääsivät käyttämään niitä ja päivittämään jatkossa itse.

Limingan kunta

Limingan kunta tilasi minut ja Stoorilan avuksi uudistamaan ilmettään. Toteutimme logon ja verkkosivujen visuaalisen ilmeen. Lisäksi visitliminka.fi sai uuden ilmeen ja tein myös Abrahamin pitojen verkkosivujen ilmeen uusiksi. Nettisivuston osalta olimme apuna syöttämässä sisältöä ja hoidimme yhteydet tekniikan väen kanssa.


Muut asiakkaat matkan varrella

Olen onnistuneesti uudistanut useiden yritysten ilmeitä usealta eri toimialalta; hyvinvointiala, teknologia, rakennusala, sisustaminen, bioteknologia, nanoteknologia jne. Olen tehnyt logoja, nettisivustoja, markkinointimateriaaleja yli 100 yritykselle. Lisäksi olen ollut graafisena assistenttina mm. Polar Electrolle ja Luupille.

Markkinointiprojektien lisäksi olen kouluttautunut viime vuosina valmentajaksi. Se on tarkoittanut sitä, että pystyn sietämään markkinointialan stressiä paremmin kuin ennen ja olen myös oppinut valmentamaan asiakkaitani ja kouluttanut heitä eri ohjelmistojen käyttöön ja ajanhallintaan ja tuloksekkaaseen tekemiseen. Lisäksi hallitsen monipuolisesti digimarkkinoinnin välineet ja kanavat.

Itsensä kehuminen tai tehtyjen töiden tekeminen tuntuu hankalalta. Miksi omaa osaamistaan kannattaisi kuitenkin korostaa eikä väheksyä? Miten voisit oppia myymään osaamistasi paremmin? Mielestäni itsensä kehumisen sijaan tuleekin kertoa tarinoita, kuvailla projekteja, joissa on onnistunut ja harjaantua tarinankerrontataidoissaan.

Edellinen
Edellinen

Yrittäjyyden sietämätön keveys

Seuraava
Seuraava

Yksinyrittäjän yksinäisyys