Palvelu, joka koukuttaa

Teetän nettisivustoja jatkuvasti eri alihankkijoilla ja olen huomannut kuinka paljon palveluntuottajissa on eroja! Miten erottaa hyvä tekijä huonosta? Miten nettisivujen kustannukset ennakoidaan ja miten saadaan haluttu lopputulos?

Hyvä palveluntarjoaja kysyy tarjouspyyntövaiheessa kysymyksiä, jonka avulla hän luo selkeän tarjouksen. Työn sisältö määritetään tarkasti jo tarjouksen yhteydessä ja asiakas saa päätettäväkseen mitä lisäpalveluita hän haluaa. Tarjouksen pyytäjältä ei kysytä teknisiä yksityiskohtia vaan asiantuntija kyselee asiat siten, että kysymykset on ymmärrettävät ja niihin on helppo vastata.

Kun projekti alkaa hyvä nettisivujen tekijä ottaa heti alusta alkaen projektin hyvin haltuun. Hän hankkii tarvittavat tiedot, jotta pääsee työssä alkuun. Graafikkona/assistenttina toimitan ulkoasut yrityksen puolesta ja usein alihankkija tai asiakas toimittaa sisällön. Taitava tekninen taituri analysoi hänelle lähetettyä materiaalia. Hän käy läpi aineiston, tekee tarvittavat muutokset teknisen toteutuksen ja ulkoasun välillä ja vedosvaiheessa vasta kysyy graafikolta menikö kuten toivottiin. Usein tässä vaiheessa ulkoasu muuttuu vielä parempaan suuntaan kun koodari käy sen läpi. Hyvällä koodarilla on siis hyvä visuaalinen silmä.

Tekninen toteuttaja pysyttelee annetussa toimeksiannossa mutta ei koskaan kysy teknisiä kysymyksiä asiakkaalta. Hän esittää kysymykset toteutusvaiheessa siten, että ne ovat helposti ymmärrettävissä ja yleensä hän kysymysten sijaan tekeekin ehdotuksia. Taitava tekninen toteuttaja ei siis jätä vastuuta asiakkaalle vaan ottaa vastuun ja tekee ehdotuksia ja on oma-aloitteinen. Hän myös raportoi säännöllisesti missä mennään.

Tällä tavoin toteutetut nettisivut ovat usein nopeasti valmiit, hyvännäköiset, toimivat, muunneltavat ja tekninen toteuttaja on jo heti alkuvaiheessa sisällyttänyt työhön myös alkuvaiheessa tarvittavat seikat google näkyvyyteen ilman että asiakkaan tarvitsee siitä edes huolehtia. Hyvä tekninen toteuttaja ottaa siis huolia pois asiakkaalta ja ratkaisee ongelmia ennen kuin niihin edes törmätään.

Loppujen lopuksi sivut ovat aikataulussa valmiit, sovitussa budjetissa ja asiakkaan on tarvinnut vain tarkistaa, että onko sivut tavoitteen mukaiset. Siispä ratkaise asiakkaan huolet ja kysymykset jo ennen kuin niihin törmätään, koska sinä olet asiantuntija omassa asiassasi! Huolehdi alusta alkaen, että sinulla on tarvittavat tiedot sellaisen tarjouksen tekemiseksi että hinnassa pystytään ja ilman suurempia muutospyyntöjä et joudu itsekään tekemään ylimääräisiä töitä. Tästä voinee jokainen asiantuntijapalveluita tarjoava ottaa oppia.

On helppo toimia sellaisen kanssa, joka kysymysten sijaan ratkaisee asioita ja ehdottaa. Hyvään asiantuntijaan on helppo luottaa ja häneltä tilaa mielellään uudestaan ja uudestaan.


Helppoon ratkaisuun jää koukkuun.

image-asset-9.jpeg





Edellinen
Edellinen

Yrittäjä, ajattele kuten yritys

Seuraava
Seuraava

Ei uutta vaan aina uudestaan