Täytimme 6 vuotta! Mitä olen oppinut 10 vuoden yrittäjyydestä?

Huomasimme, että 16.1.2018 tuli kuluneeksi 6 VUOTTA kun Valokki Design perustettiin! KIITOS kaikille asiakkaille kuluneesta kuudesta vuodesta. Pian myös neljä vuotta täynnä kokoaikaisena yrittäjänä olemista, yhteensä siis jo yli 10 vuoden yrittäjäkokemus kun mukaan lasketaan aiempi yritykseni Konffa Oy.

Mistä kaikki alkoi?

Kun perustin Valokki Designin toiminnan tarkoitus oli aivan muu. Ajattelin, että teen sivutoimisesti graafista suunnittelua ja jälleenmyyn sisustustuotteita turkulaiselle Klo Designille. Kaikkea pitää kokeilla! Tuotteet olivat ihania, mutta minusta ei ole introverttinä ihmisenä liian sosiaalisiin tapahtumiin myymään tuotteita. Sanoin sillä kertaa EI kiitos, jatkoin graafisten töiden parissa työskentelemistä. Sitten luin Tim Ferrisin kirjan Neljän tunnin työviikko. Ja katselin silloisessa työpaikassa ikkunassa heiluvia lippuja lipputangossa. Tuuli ja istuin neljän seinän sisällä. Tiesin, että hoitaisin työni hyvin illallakin ja voisin aivan hyvin mennä leijasurffaamaan, mutta työajat eivät joustaneet.


Muutaman mutkan kautta jäin opintovapaalle ja ryhdyin miettimään mitä palveluita tarjoaisin. Ulkoistettu assistentti -idea tuli osittain juuri tuosta Tim Ferrisin kirjasta. Arvelin, että tulevaisuus on täynnä yrittäjiä, jotka arvostavat omaa aikaansa niin paljon, että ulkoistavat osan omista tehtävistään. Niin on myös käynyt. Yhä useampi yrittäjä ja työntekijä puhuu vapaudesta.


Halutaan matkustaa. Harrastaa. Asua eri puolilla maailmaa. Tehdä työtä, jolla on tarkoitus. Yrittäjät ja työntekijät haaveilevat tunneista riippumattomasta työstä, jossa kassavirtaa syntyy kun ei itse tee mitään. Työstä, joka ei ole ajasta ja paikasta riippuvaista.


Siten syntyi assistenttipalvelut. Yhdistin osaamiseni siihen, mitä maailma tarvitsee. Myöhemmin on tullut muitakin tarpeita. Olen huomannut olevani hyvä graafikko, silloin kun tarvitaan näkökulmaa myös siihen miten erottautua ja erityisesti kun tehdään uusia palvelukonsepteja ja tarvitaan ihminen, joka hallitsee erilaiset verkkoratkaisut.


Ja kouluttauduin lisää. Minusta tuli Personal Trainer ja Life Coach. Kirjoitin kirjan. Perustin verkkokaupan ja lopetin sen. Kaikki tuo tapahtui alle kahdessa vuodessa. Samaan aikaan toteutin täyspäiväisesti töitä yrittäjänä ja matkustin, harrastin, löhöilin. Henkilökohtaisesti elämässäni tapahtui myös paljon. Alkuvuodesta 2016 minulla oli henkilökohtaisessa elämässä paljon vaikeuksia ja surua. Sitten jokin asia kääntyi ja tapahtui suuria läpimurtoja.


Miten kirjoitetaan kirja, opiskellaan uusi tutkinto ja hankitaan tietotaitoa usealta eri toimialalta kahdessa vuodessa?

Kyky sanoa EI oli avaintekijä. Sanoin EI kaikelle sille, joka ei tukenut niitä tavoitteita, joita asetin elämälle. Mukaan mahtui kuitenkin paljon yllättäviä tilanteita, mukavia yllätyksiä, uusia ihmisiä, uusia kokemuksia eikä suinkaan kaikki ollut sellaista, joka olisi vienyt suoraan mihinkään vaan vuosi 2017 oli rennoin vuosi koskaan. Kirjassani kerrotaan tarinoiden ja harjoitusten muodossa tarkemmin miten opitaan sanomaan EI.


Life Coach opinnot kestivät ensin vuoden. Sieltä sain työkaluja, joiden avulla lähdin toteuttamaan muutoksen vuotta 2017. Opiskelin PT:ksi, koska useampi asiakas toivoi, että voisin liikuttaa heitä. Ryhdyin kirjoittamaan kirjaa "Opi sanomaan EI, aseta itsellesi rajat ja voi hyvin" helmi/maaliskuussa 2017 ja se oli aika valmis paketti kesäkuussa 2017. Syksyn ajan kustannustoimittajan kanssa vielä viimeistelimme kirjan ja suunnittelimme sen ulkoasun. Kirja ilmestyi vuoden 2017 lopussa. Vuonna 2017 hankin myös tietotaitoa verkkokursseista, verkkokaupoista, digitaalisesta markkinoinnista, sisällön tuottamisesta, sisällön jakamiskanavista. Samaan aikaan olin energisempi kuin koskaan. Harrastin paljon, matkustin, näin ystäviä, olin tyttöystävänä, tukiäitinä, kummitätinä. Tein myös täysipäiväisenä yrittäjänä kannattavaa liiketoimintaa.


Ein lisäksi tärkeät työkalut olivat: ajanhallinta ja projektinhallinta. Ne ovat asiat, jotka minulle ovat aina olleet se ykkösjuttu työssä luovuuden lisäksi. Lupaan avata tätä aihetta videolla myöhemmin vielä lisää.

Mikä on ollut tärkein oppi yrittäjyydessäni?

Tiedon analysointi ja lähteiden kaivaminen tuli tutuksi jo yliopistossa. Ymmärsin, että mikään kirjoitettu ei lopulta ole täysin uusi idea, vaan kaikki lähtee jostakin. Sitä alkulähdettä lähden usein iltaisin pohtimaan syvällisestikin, mutta se olkoon toinen tarina.


Tärkein on ollut löytää ympärilleen oikeita asiakkaita ja ihmisiä. Olen heistä jokaisesta kiitollinen. Toiseksi tärkein on ollut aktiivisuus: kyky hankkia uusia kontakteja, verkostoja, hoitaa ja hankkia asiakkaita. Toimia. Mikään näistä ei myös toimisi, ellei olisi seuraavia:

  • Selkeät tuotepaketit ja hinnat

  • Hyvä ”hissipuhe”

  • Luotettavuus

  • Kyky pysyä aikatauluissa ja hoitaa sovitut asiat nopeasti ja laadukkaasti

Kenestä vain on yrittäjäksi, koska minustakin on. Kuka tahansa voi kirjoittaa kirjan, löytää sille hyvän kustannustoimittajan ja päätyä alle vuodessa kirjan kirjoittamisen aloittamisesta Hesariin ja moneen muuhun mediaan. Pitää olla uskoa itseensä, löytää muita, jotka tukevat uskoasi ja rohkeutta mennä eteenpäin. Pitää olla kykyä elää epävarmuudessa ja epäonnistua, on osattava erottaa tunteet todellisuudesta, on osattava nauraa ja istua hiljaa.

Ole yhteydessä, jos haluat kasvattaa tasoasi yrittäjänä.

shutterstock_609996353.jpg
Edellinen
Edellinen

Miksi EI:n sanominen on paras ajanhallintavinkki?

Seuraava
Seuraava

Someassistentti – sosiaalisen median vuosikellon varmistaja