Käyntikortti on tehokas verkostoitumisväline, vieläkin!

Käyttääkö joku vielä käyntikortteja?

Käyntikortit ovat pieniä, useimmiten lompakkoon istuvia pahvikortteja, jotka jaetaan usein yritysten välisissä kohtaamistilanteissa. Niiden avulla jaetaan niin yrityksen kuin ojentajan yhteystiedot, mainostetaan omaa brändiä sekä kannustetaan toimintaan. Tehtävässään onnistunessaan käyntikortti voi kiinnittää huomion, jäädä mieleen persoonallisuudellaan ja antaa käytännöllisen muiston mukavasta kohtaamisesta. 

Eräs painotalon yhteyshenkilö sanoi minulle vastikään: “Minulla on vieläkin tallessa käyntikorttisi, odota kun käyn hakemassa sen! Se oli niin hieno ja erilainen, että se on pyörinyt tuossa pöydälläni siitä lähtien kun sen sain.”

Onko käyntikortti nykyään enää välttämättömyys vai jo pala historiaa? Toiset vannovat perinteisten käyntikorttien välttämättömyyteen, kun taas toisten mielestä niiden merkitys jää sähköisten korvikkeiden varjoon. Suomessa mielipiteet ovat suhteellisen hajanaisia ja käyntikorttikulttuuri hyvin rentoa ja satunnaista. 

Hyvä on myös muistaa, että käyntikorttikulttuuri elää vahvana joissain kansainvälisissä ympäristöissä. Tuumaile siis bisneksesi asiakaskuntaa ja yhteistyökumppaneita kansainvälisellä tasolla ja perehdy tarvittavien maiden käyntikorttietiketteihin ja muodollisuuksiin. Yleisenä ohjenuorana kannattaa kortti ojentaa huolellisesti hyvän tilannetajun siivittämänä. Älä visko niitä sinne tänne aina muistaessasi, ja vastavuoroisesti ryttää saamiasi kortteja laukun tai taskun pohjalle unohduksiin.

käyntikortinsuunnittelu.jpeg

Käyntikortti aloittavan yrityksen markkinoinnissa 

Aloittavan yrityksen kohdalla käyntikortin merkitys korotsuu entisestään. Yrityksen ollessa uusi ja vielä tuntematon, on kontaktien luominen, verkostoimtuminen ja tiedon jakaminen ensiarvoisen tärkeää. Oikeita ihmisiä kohdatessasi kortti ovat sähköisenkin verkostoitumisen lisänä hyvä tapa varmistaa, että jäät paremmin mieleen ja tietosi ovat tarvittaessa löydettävissä. Käyntikortteja voi jättää tarjolle omalle toimipisteelle tai erilaiin tilaisuuksiin. Hyvä tapa on myös jakaa käyntikortteja jaettavaksi sopiville yhteistyökumppaneille tai pyytää niiden tarjolle jättämistä yhteistyöyrityksiin, jolloin ne levittävät sanomaansa myös ulkopuolisten tahojen toimesta.

Miten suunnitellaan hyvä käyntikortti?

  • Yritysilme välittyy (värit, logo, fiilis, viesti)

  • Erottuvuus (jää mieleen)

  • Muoto (perinteinen suorakulmio vai joku muu)

  • Materiaali (laadukas kartonki tai vaikka puu, metalli, nahka tms. jos se kuvastaa yritystä)

  • Yksinkertainen

  • Ytimekäs

  • Koko

Kortin olennaisimpien asioiden tulisi toimia. Ensinnäkin on tärkeää, että korteista käy ilmi selkeästi, mikä yritys on kyseessä. Nimen tulee olla selkeästi luettavissa ja toimialan tultava ilmi, ellei tieten tahtoen halua herättää kysymyksiä. Kortissa on usein myös logo, mikäli yrityksellä sellainen on. Jos yritykselle on määritelty jo muutenkin oma visuaalinen ilmeensä, tulisi käyntikorttien tunnistettavuutta vahvistaakseen kulkea harmoniassa visuaalisen ilmeen kanssa.

somekieltä.jpg

Usein joka työntekijällä on omat käyntikorttinsa. Tällöin kortissa tulee lukea selkeästi työntekijän nimi ja titteli sekä tarpeelliset yhteystiedot. Tärkeintä näille tiedoille on myös se, että ne ovat luettavia.

Mikäli teet käyntikortteja enemmän, mieti kuinka helposti eri tiedot saattavat muuttua lähiaikoina. Mikäli jokin tieto on muuttumassa, olisiko se jättää hyvä pois. Tai jättää kohta tyhjäksi, jolloin tiedot voi täyttää myöhemmin.

Visuaalisuus

Korttien tulisi edustaa yritystäsi mahdollisimman hyvin. Tyyli, jolla korttisi on toteutettu, heijastaa omalta osaltaan yrityksen vakuuttavuutta. Valitsit tyyliksi millaisen tahansa, kannattaa ulkonäkö toteuttaa hyvällä maulla ja aikaa kestävällä suunnitelulla. Visuaalisuudella voi myös ilmaista tarkemmin yrityksen toimenkuvasta ja sen tarjoamista palveluista.

Mikä on oma tapasi erottua joukosta? Värikkäät värit, vahva muotokieli, kaunis yksinkertaisuus tai leikki typografialla. Keskustele eri vaihtoehdoista graafikon tai painotalon kanssa. Vaihtoehtoja on erilaisia korttipohjan materiaaleista, kortin koosta, muodoista, kuvioinnista sekä erityyppisistä painoväreistä.

Wow-efekti.

Et halua tyytyä tavanomaiseen käyntikorttiin, joka hoitaa perustehtävänsä vaan haluat saada aikaan wow-efektin henkilössä, jolle ojennat korttisi? Tähän voi löytyä monia erilaisia tapoja. Toimiva, esteettinen ja nokkela suunnittelu on ensimmäinen askel. Erittäin hyvällä idealla voi saada wow-efektin ihan sellasienaankin. Internet on pullollaan erilaisia esimerkkejä, joissa käyntikortteihin on sisällytetty niin kiehtova oivallus, että kortteja haluaisi itselleen ihan vain niiden hauskuuden takia. 

Ilman ideaakin on keinoja erottua edukseen. Pienikin yksityiskohta voi tuoda elämyksellisyyttä. Käyntikortteja varten on tarjolla esimerkiksi monia erilaisia pahveja ja materiaaleja. Matta, kiilto tai metallinhohto luo mielenkiintoisia pintoja ja karkkia silmille. Kannattaa joskus myös tunnustella mille eri pohjat tuntuvat sormissa. Pehmeä,  karkea, silkkinen tai jopa samettinen tuntu yllättää. Paksu, vahva tai kumimainen materiaali varmistaa myös kortin pitkäikäisyyden. Lompakossa kuluva ja helposti taittuva kortti ei pian näytäkkään niin tyylikkäältä, eikä tiedoistakaan saa enää selvää. Pyöristettyjä kulmia, taitettavia. Panostaville jopa stanssata, eli leikata omaan muotoon. 

image-asset-2.jpeg

Mitä graafikon suunnittelema käyntikortti maksaa?

Mikäli yrityksellä on jo olemassa logo ja graafinen ohjeistus, ei käyntikortin suunnittelu välttämättä ole kovin kallista. Jos sinulla itselläsi on jo idea kortin muodosta, koosta ja sisällöstä, voit saada käyntikortin hintaan 250 eur + alv + painokulut. Jos taas suunnitteluun käytetään hieman enemmän aikaa, sen hinta voi olla korkeampi, mutta harvoin yli 590 eur + alv.

Heidi Haapa-aho

"Kun on uskallusta ja ahkeruutta niin vain taivas on rajana." Valokki Design on yhden naisen toimisto ja yrittäjänä on Heidi Haapa-aho. Työkokemusta on kertynyt yli kymmeneltä vuodelta usealta eri toimialalta ja yrittäjä-kokemusta on yli 10 vuodelta.”

http://www.valokkidesign.fi
Edellinen
Edellinen

Squarespacen nettisivutrendit 2020 

Seuraava
Seuraava

Logon suunnittelu - Miten suunnitellaan yrityksen logo?