Logon suunnittelu - Miten suunnitellaan yrityksen logo?

Yritys tunnetaan usein sen logosta ulkonäön osalta. Sana logo on alun perin kreikasta ”logos” ja se tarkoittaa graafista merkkiä, symbolia, jota käytetään kun halutaan promota jotakin tiettyä asiaa tai tehdä sitä tunnetuksi. Usein logosta puhutaan kun puhutaan yrityksen tunnuksesta. Virallisesti yrityksen tunnus on liikemerkki yhdistettynä logoon, kuten tästä kuvasta näkyy.

Logo on yrityksen graafinen tunnus, joka koostuu logotyypistä ja liikemerkistä, tai vain toisesta niistä.

Logotyyppi on yrityksen nimen vakiintunut kirjoitustapa, joka perustuu johonkin valmiiseen tai itse tehtyyn fonttiin.

Liikemerkki taas on yrityksen kuvallinen ikoni tai symboli.

Jos olet perustamassa tai ostamassa yritystä, tarvitaan usein uusi logo. Toisinaan vanhaa logoa voidaan modernisoida tai päivittää, mikäli liiketoiminta tai tavoitteet olennaisesti muuttuvat tai logo on vanhahtava. Logon avulla luodaan yrityksen brändiä ja imagoa. Logo toimii yrityksen kasvoina, joiden näkeminen herättää erilaisia mielikuvia yrityksestä. Logon tarkoitus on heijastaa yrityksen identiteettiä. Kun logo muistetaan ja se toimii eri tarkoituksissa hyvin, sen avulla voidaan rakentaa uskottavaa brändiä.

graafinenohjeisto.png

Toimiva logo on ´tunnistettava, mieleenpainuva sekä kiinnostusta ja luottamusta herättävä. Logo luo ensivaikutelman yrityksestä. Siitä välittyy usein yrityksen toimiala ja identiteetti. Huono logo syö uskottavuutta jokaiselta yrityksen viestiltä, hyvä logo antaa heti ensikättelystä ammattimaisen vaikutelman.

Logo aloittavan yrityksen markkinoinnissa

Usein logolla on jokin viesti kerrottavanaan, yksinkertainen juju ja tarina logon taustalla. Parhailla logoilla on tarina ja ne onnistuvat kiteyttämään jotain olennaista yrityksestä, hyvin usein idea logon taustalla on oivaltava ja yksinkertainen. Usein niissä on myös jokin yllättävä visuaalinen juju, joka pakottaa tarkastelemaan niitä tarkemmin ja josta avautuu jokin uusi merkitys.

Logosuunnittelun kehitystrendi on viime vuosina ollut selkeät, yksinkertaiset logot ja niissä on opittu ottamaan huomioon responsiivisuus ja toimivuus eri päätelaitteissa. Kun aiemmin logoja mietittiin miltä ne näyttävät vaikkapa autoteippauksissa, paidoissa jne nykyään pitää miettiä myös logon toimivuus aivan pienenä vaikkapa mobiilisovelluksessa. Tunnettujen brändien logot ovat jatkuvasti yksinkertaistuneet. Koristelut ja krumeluurit ovat karsiutuneet ja selkeä funktionaalinen suunnittelu noussut vallitsevaksi. Logosuunnittelussa pitää myös ottaa huomioon ajattomuus trendien lisäksi, sillä toimiva ja tunnistettava logo voi olla käytössä vuosikymmeniä.

Moni tunnettu logo perustuu pelkkään kirjaintypografiaan eikä tarvitse kuva-aihetta tai merkkiä. Pelkät kirjainmuodot voivat ilmaista enemmän kuin osaamme pukea sanoiksi. Logon kirjainmuotoja pitää hioa ja tehdä siten logosta persoonallinen. Pelkkä fontin valinta ei riitä tekemään logosta uniikkia, sillä kuka tahansa voi käyttää samaa fonttia. Jokaisen kirjaimen muoto, paksuus ja välimatka toisistaan pitää hioa tarkasti kohdalleen ja usein logo saatetaan muodostaa myös räätälöidyistä fonteista tai se voidaan piirtää alusta alkaen

Aloittavan yrityksen kannattaa ensin käyttää kokonaista logoa kaikessa mitä tekee, mutta kun se ajan myötä tulee tunnetuksi, pelkän liikemerkki-symbolin käyttö yleistyy. Logon voi suunnitella itse, sen voi ostaa graafikolta tai mainostoimistolta tai voit tehdä sen itse erilaisilla työkaluilla tai voit laittaa pystyyn suunnittelukilpailun.

Kun lähdetään miettimään aloittavan yrityksen logoa, lähdetään pohtimaan yrityksen identiteettiä ja olemusta sekä tavoitteita. Muutamia hyviä kysymyksiä on esimerkiksi:

  • mitä haluat, että yrityksestäsi muistetaan?

  • mitä haluat, että yrityksesi viestii?

  • missä haluat, että yrityksesi on viiden vuoden päästä, entä kymmenen?

  • jos yrityksesi olisi muoto, mikä muoto se olisi?

  • jos yrityksesi olisi väri, mikä väri? miksi?

  • jos yrityksesi olisi julkisuuden henkilö, kuka se olisi? miksi?

  • jos yrityksesi erottuu jollakin tavalla kilpailijoistaan, millä tavoin? miksi? Mikä tekee yrityksestäsi juuri erityisen?

  • Jne.

Yleensä, kun logoa lähdetään suunnittelemaan, perehdytään toimialaan, kilpailijoihin, tavoitteisiin ja rakennetaan ns. tavoitemielikuva, joka halutaan saavuttaa logon ja muun markkinointiviestinnän avulla.

Usein pienten ja aloittavien yritysten kohdalla törmään siihen, että yrittäjä on itse yrityksen takana ja kun lähdetään miettimään vaikkapa värejä, yrittäjä luettelee pitkän listan omia lempivärejään. Tai jos pyydän kuvaamaan yrityksen luonnetta, saan listan hänen omista luonteenpiirteistä. Mikäli yrityksen tavoitteena on pitkällä tähtäimellä kasvaa, on usein parempi miettiä yrityksen identiteettiä ja irroittaa se yrittäjän omasta identiteetistä.

Voit aivan hyvin luonnostella ja ideoida logoasi yksin ja kehittää ideoita ja taitava graafikko osaa sen pohjalta tehdä joko luonnoksen mukaisen logon tai saada sen pohjalta ideoita johonkin toisenlaiseen, toimivampaan ratkaisuun. Usein logosuunnittelu onkin yhteistyö logosuunnittelijan ja yrittäjän kesken.

Kun yritykselle luodaan heti alkuun tunnistettava, mieleen jäävä ja toimiva logo, brändiä on helpompi luoda sen pohjalta ja yrityksestä tulee uskottavampi ja sen on helpompi aloittaa toimintansa ja saada vakuuttavuutta ja asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita.

Lue lisää logon suunnittelusta - artikkeli jatkuu kuvan alla.

aloittavanyrityksenlogo.jpeg

Logon suunnitteluohjeita

Hyvä logo toimii monessa eri käyttötarkoituksessa ja siinä on selkeä idea. Kun luonnostelet logoa, tutustu samalla kilpailijoiden yritysilmeisiin ja logoihin, ja yritä keksiä, miten erotut massasta. Taustatutkimus kannattaa senkin takia, ettei vahingossa tule tehtyä sellaista logoa, joka sotketaan kilpailijoihin tai toisiin toimijoihin.

Hyvä logon tunnus onnistuu kiteyttämään jotain merkityksellistä organisaatiosta kuva-aiheeseen tai abstraktiin muotoon.

On eduksi, jos logon tunnusosaa on mahdollista käyttää erilaisissa yhteyksissä, niin yrityksen nimikyltissä kuin somepäivityksen kulmassa pienenä ja vähän huomiota herättävänä brändielementtinä. Joustava tunnus on irrotettavissa logon tekstiosasta ja sallii erilaisia asetteluita ja yhdistelmiä: logo tunnuksen kanssa ja ilman, tunnus tekstin yläpuolella tai tunnus vasemmalla puolella. Väri on yksi voimakkaimmista keinoista vaikuttaa ihmisiin. Värit toimivat tunnetasolla, herättävät mielikuvia ja kytkeytyvät kulttuurisiin symboleihin.

Logon tulisi kuitenkin toimia myös ilman väriä, mustavalkoisena muotona. Yksi tehokkaimmista suunnittelukeinoista on käyttää logoa valkoisena väripinnan tai kuvan päällä. Tässä yhteydessä parhaiten toimivat logot, joissa pelkkä muoto riittää ilman väriä.

Logosuunnittelun muistilista:

  • typografia

  • liikemerkki, muoto

  • tunnistettavuus

  • erottuvuus

  • värimaailma

  • tarina, logon tarina ja yrityksen tarinan kiintopiste

  • monipuolisuus, toimivuus

  • responsiivisuus

  • toimivuus eri värien yhteydessä

  • oivaltavuus, mieleenpainuva logo muistetaan

On vaarallista ajatella, että logon suunnittelussa olisi hyvä paikka säästää tai kaavailla, että logoon panostetaan sitten joskus myöhemmin. Logohan on osatekijä yritykseen kohdistuvan kiinnostuksen ja luottamuksen herättäjänä, ja siksi myös aloittelevan yrittäjän kannattaa panostaa logon suunnitteluun heti, kun uusi yritys perustetaan.

Onnistuuko yrityksen logon suunnittelu itse?

Toisinaan logon idea ja ajatus on syntynyt hetkessä. Suurimmatkin ja arvokkaimmat brändit maailmassa on saattanut saada idean logosta ravintolassa vaikkapa lautasliinaan piirrettynä (esim. Nike). Ei siis aina tarvitse maksaa rahaa ja käyttää valtavasti aikaa onnistuneen logon luomiseksi. Mikäli katsotaan maailman arvokkaimpia brändejä, huomataan myös että niiden logot ovat valtavan yksinkertaisia ja tylsiä ja niistä jopa usein puuttuu oivaltava idea.

Ja maailma muuttuu ja niin muuttuu logosuunnittelukin. Netistä löytyy ratkaisuja valmiisiin logoideoihin ja voit saada logosi hyvin edullisesti tai voit tehdä sen itse. Maailman on nimittäin pullollaan osaavia designereita, joista iso osa taistelee tilaisuudesta näyttääkseen kyntensä potentiaalisille asiakkaille ja voit eri palveluissa kilpailuttaa logosi suunnittelun ja saat vain muutamalla kympillä useampia ehdotuksia. Näppärimmät ovat tajunneet tuotteistaa oman osaaminsesa automaattisiksi palveluksi – eli ostaminen on tehty todella helpoksi.

Logo-designereilla on mukava leikkiä ja testata eri ideoita, vaikkei olisikaan valmis tilaamaan lopullista logoa juuri sieltä. Näitä voi käyttää myös ideoinnissa ja graafikon ohjeistamisessa. Parhaassa tapauksessa voit mennä tällaisen automaattisen logo-palvelun nettisivulle antaa yrityksesi nimen ja toimialan, jonka jälkeen saat samantien satoja logo ehdotuksia.

Designmantic.com – yrityksen logo edullisesti
Designmatic.com on siis logojen luontiin kehitetty nettipalvelu, joka on: helppokäyttöinen. Ensimmäiset logo ehdotukset nimittäin saa esiin parilla napin painalluksella. Käyttö onnistuu ilman rekisteröitymistä tai yhteydenottolomakkeiden täyttämistä. Vasta ostaessa pitää rekisteröityä tai kirjautua sisään vaikka Facebookilla. Saat nopeasti satoja ehdotuksia ja palvelu on loppujen lopuksi todella edullinen (hinnat 30-40 dollarin hujakoilla.

Canva
Koska ohjelmaa käytetään paljon, on oltava tarkkana. Jos muutat logopohjaan pelkästään tekstin, on suurehko riski, että jollain firmalla on nimeä vaille sama logo. Tämä kannattaa huomioida. Logo on ilmainen, jos käytät ilmaista pohjaa ja toisaalta myös maksullisia pohjia saattaa muutkin käyttää.

99designs.com
Voit tilata maailmalta taitavan graafikon avuksesi tai voit kilpailuttaa logon suunnittelun ja saat valtavasti ideoita edulliseen hintaan. Tätä palvelua kohtaan on myös ollut kritiikkiä, sillä logosuunnittelijat käyttävät paljon kuvapankkien valmiita ikoneita ja toisaalta saattavat myydä saman idean useammalle yritykselle ja siten kopio logostasi saattaa olla toisellakin yrityksellä käytössä.

Näitä tai itse suunnittelmisia logoja kannattaa arvioida monipuolisesti ja pohtia logon käyttötarkoitusta ja pitkää ikää. Mikäli tiedät, että yrityksesi on ns. start up ja et halua tässä vaiheessa käyttää tähän rahaa, ei kannatakaan vaan nopeus ratkaisee toisinaan. Mutta jos haluat juuri sinulle räätälöidyn logon, jolla on tarina ja idea, siihen kannattaa panostaa.

Logon suunnitteluprosessi lähtee aina liikkeelle yritykseen tutustumisesta. Pitää tuntea yrityksen toimiala, kilpailijat, tavoitteet ja kohderyhmät. Nämä ovat sellaisia asioita, jotka kannattaa käydä perusteellisesti läpi yhdessä suunnittelijan kanssa, jotta tämä pystyy tekemään asiakkaan tarpeisiin parhaiten soveltuvan logon.

On ensiarvoisen tärkeää huomioida logo asiakkaan näkökulmasta ja silloin “ulkopuolisen” graafikon mielipide on korvaamaton. Yrityksellä saattaa olla jo selvä visio siitä, mitä esimerkiksi logokuvassa tulisi olla, mutta on hyödyllistä kuunnella myös etäämmältä asiaa tarkastelevan suunnittelijan mielipidettä. Usein yrittäjä on “niin sisällä” omassa toimialassaan, ettei osaa tarkastella logon toimivuutta asiakkaan näkökulmasta.

Kun graafikko suunnittelee logosi, se tehdään oikeilla ohjelmilla ja välineillä. Saat logosi kaikissa tarvittavissa tiedostomuodoissa, kuten vektori-tiedostona jotta se voidaan tarvittaessa vaikkapa kaivertaa tai brodeerata. Graafikko voi piirtää sinulle räätälöidyn liikemerkin ja valita sinulle sopivan typografian sekä luoda myös graafisen ohjeistuksen, jonka avulla rakennat brändiäsi onnistuneesti. Taitava graafikko on alansa ammattilainen, jolla on visuaalisen silmänsä lisäksi suunnitteluun tarvittava koulutus ja oikeanlaiset välineet. Ammattilainen osaa suunnitella logon, joka kuvastaa parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen toimintaa sekä arvoja ja jää mieleen.

graafinensuunnittelija.jpeg

Miten graafikko suunnittelee yrityksen logon?

Kun valitset itsellesi sopivaa graafikkoa, kannattaa tutustua työnäytteisiin. Onko graafikko tai mainostoimisto luonut monipuolisia logoja, eri toimialoille sopivia ja miellyttääkö graafikon tyyli sinua? Kannattaa myös haastatella graafikkoa jotta pääset käsitykseen siitä tuletteko toimeen.

Voit ensin itsekin ideoida ja luonnostella logoa. Hyvä graafikko kyselee sinulta tarvittavat kysymykset, jotta pääsee kärryille siitä millaista lopputulosta haetaan. Evästä graafikko riittävän tarkasti: Määrittele yrityksesi arvot, kohderyhmä, toimintaperiaatteet, liiketoimintaa, tuotteita ja palveluja, perusfilosofia ja niin edelleen.

Logo on tärkein ja näkyvin osa toimivaa yritysilmettä, joka luo myös ensivaikutelman yrityksestä ja sen toiminnasta. Logon suunnittelu on yleensä ensimmäinen asia, josta uuden yritysilmeen graafinen suunnittelu aloitetaan.

Näitä asioita graafikko lähtee miettimään kun hän alkaa ideoimaan logoa. Hän miettii yrityksen nimeä, toimialaa, liiketoimintaa, kohderyhmää ja kilpailijoita.

Mikäli työskentelet Valokki Designin kanssa logosuunnittelun osalta, prosessi etenee yleensä näin:

  • palaveri 1, joka on workshop ja siinä käydään tarkasti läpi yrityksen visio, strategia, kohderyhmät, kilpailijat, toimiala, tavoitteet jne.

  • graafikko suunnittelee 5-8 logoluonnosta, joista esittelee asiakkaalle 3-7 parasta ehdotusta

  • palaveri 2, jossa käydään läpi logoideat

  • logoideoista yleensä löydetään 1-2 hyvää, joita yhdistelemällä tai muuttamalla hieman päädytään lopulliseen logoon

Palaverit voidaan pitää myös etänä ja mitä paremmin yrittäjä itse tietää idean logon taustalle, sen nopeammin prosessi etenee. Mikäli yrittäjällä ei ole vielä hajuakaan yrityksen identiteetistä, tehdään usein workshop 2, jossa mietitään tarkemmin yrityksen identiteettiä ja haluttua mielikuvaa sekä asiakkaita. Meillä on töissä 100 % tyytyväisyystakuu. Se tarkoittaa, että mikäli sopivaan lopputulokseen ei löydy ratkaisua ja useammasta luonnoskierroksesta huolimatta ei löydetä sopivaa logoa, asiakkaalla on oikeus perua työ. Tämä on meille iso riski, mutta emme halua että asiakas maksaa turhasta. Yleensä tässä vaiheessa asiakkaalla on jo vahva visio identiteetistä ja brändin rakentamisesta, jonka on saanut meidän avustuksella niin siinä tapauksessa palaverit jne veloitetaan.

Logon suunnittelun hinta

Miksi joku pyytää logon suunnittelusta 50 euroa ja toiset tuhansia euroja?

Logosuunnittelijoita on laidasta laitaan, on vastavalmistuneita freelancereita ja suuria mainostoimistoja. Kulurakenne tarjoavan yrityksen osalta vaikuttaa hintaan, ammattitaito ja osaaminen myös. Taitava, asiaan panostava ja huolella työn tekevä on harvoin se edullisin vaihtoehto.

Alle 300 euroa logon suunnittelusta pyytäviä ei kannata edes harkita, sillä monet arvioivat työtuntinsa alakanttiin tai käyttävät jotakin ilmaista (tai maksullista) kuvapankkia, jolloin sama logo saattaakin joskus löytyä toiseltakin yritykseltä. Lisäksi kannattaa varmistaa, että hinta sisältää riittävän määrän vedoskierroksia sekä logojen toimittamisen eri tiedostomuodoissa ja myös graafisen ohjeistuksen.

Kauanko yrityslogon suunnittelussa menee aikaa?

Logosuunnitteluun kannattaa varata hyvin aikaa, jotta jää mahdollisuus ideoida ja luonnostella logoa sekä tehdä päätös rauhassa. Yleensä logosuunnittelu vie 1-4 viikkoa, useimmiten varataan aikaa n. 4 viikkoa jotta ehditään pitää palaverit ja logo ehtii kypsyä suunnittelijan ja asiakkaankin mielessä.

Logosuunnittelua yrityksille ja muille organisaatioille

Vanhan ja vakiintuneen logon päivityksessä pitää ottaa huomioon jo olemassa oleva brändi. Käytännössä vanhasta logosta säilytetään jotain vanhaa ja uutta ilmettä voidaan tuoda esimerkiksi uusilla fonttivaihtoehdoilla tai päivitetyllä värimaailmalla. Olemme uudistaneet logoja esimerkiksi Limingan kunnalle sekä useammalle yritykselle sukupolvenvaihdoksen yhteydessä.

Olemme suunnitelleet mm. seuraavia logoja

Referenssejämme:

Edellinen
Edellinen

Käyntikortti on tehokas verkostoitumisväline, vieläkin!

Seuraava
Seuraava

Uutiskirjeen suunnittelu ja yrityksen sähköpostiviestintä