Uutiskirjeen suunnittelu ja yrityksen sähköpostiviestintä

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään kannattaisiko sinun yrityksesi lähettää uutiskirjeitä tai muuta sähköpostiviestintää?

Lähes kaikille meille tupsahtelee sähköpostiin uutiskirjeitä eri yrityksiltä. Joitakin niistä ehkä odotamme innolla nokkelan kielen tai mielenkiintoisen tiedon vuoksi, toisia taas hyvien tarjousten vuoksi. Tehokkaimmat uutiskirjeet tarjoavat myös tietoa. Uutiskirje ei ole tehokas, jos sen tarkoitus on ainoastaan myydä lisää. Esimerkiksi urheiluliikkeet voivat tarjousten lisäksi tarjota tietoa urheiluvälineen ostamiseen liittyen, markkinointitoimistot taas esimerkiksi tietoa graafisesta ohjeistosta.

"Luen aina talvikauden alussa urheilukaupan uutiskirjeistä ajankohtaiset asiat. Esimerkiksi lapsen suksien ostamiseen liittyvä opas on koululaisten vanhemmille hyödyllinen lisä."

Uutiskirjeellä voidaan pitää yllä yrityksen viestintätyyliä, kertoilla rennosti ikään kuin kaverille yrityksen aihealueesta ja sen lisäksi houkutella lukija ostamaan tuotteita tai palveluita. Jotkut uutiskirjeet ovat pelkästään kuulumisia tai ajatuksia, eikä niissä näy missään myynti.

"Tilaan ulkomaisia uutiskirjeitä parisuhdeongelmista ja niistä selviytymiseen. Olen toivonut, että kurssi, jota uutiskirje kaiken hyödyllisen jakamansa tiedon lisäksi myy, järjestettäisiin Suomessakin. Osallistuisin heti."

image-asset-14.jpeg

Sähköpostiviestintä sopii jokaiselle yritykselle


Uutiskirjeessä on muutama tärkeä huomioon otettava seikka. Uutiskirjelistalle liittyminen täytyy kysyä vastaanottajalta ja listalta täytyy olla mahdollisuus myös poistua halutessaan. Laki vaatii ilmoittamaan vastaanottajalle sen lähteen, mistä nimi ja yhteystiedot on saatu sekä miten niitä tallennetaan.

Tärkeää on myös hallita sähköpostiviestinnän käytännöt ja taktiikat, miten päästä roskaposti-siivilästä läpi ja miten saada sisältö niin mielenkiintoiseksi, että vastaanottaja alkaisi odottamaan uutiskirjettä.

Aloittaessa uutiskirjeen lähettämistä on hyvä miettiä kohderyhmä. Kenelle haluamme lähettää uutiskirjeen ja mitä tämä kohderyhmä haluaa meidän viestistämme lukea.

On hyvä aloittaa säännöllisesti lähetetyillä viesteillä, jotka eivät ole liian pitkiä. Useat uutiskirjeohjelmat sisältävät mielenkiintoista ja hyödyllistä analytiikkaa, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Sieltä näkyy tieto klikkauksista, tilauksista, sähköpostilistalta poistumisesta ja tämän kaiken tiedon saa erittäin edullisesti.

Uutiskirjeen voi aloittaa itse pienellä vaivalla tai sitten ottaa avuksi markkinointitoimiston, jonka kanssa yleensä nopealla yhden palaverin taktiikalla voidaan suunnitella pidemmän tähtäimen sähköpostiviestintäsuunnitelma. Aiheet voi miettiä etukäteen tai niitä voi lähettää markkinointitoimistolle pitkin matkaa. Markkinointitoimistolla on hallussa jo sähköpostiviestintään liittyvät lait, käytännöt ja kokemus, joten kiireiselle yrittäjälle se on varmasti se helpoin, eikä mitenkään kallis vaihtoehto.

"Ulkoistimme uutiskirjeen lähetyksen. Lähetämme 2 kertaa kuussa ranskalaisin viivoin aiheen ja muutaman tuotteen, jota haluamme korostaa. Markkinointitoimisto hoitaa loput. Ihanaa!"

image-asset-15.jpeg

Miksi uutiskirje kannattaa sitten lähettää?

  • Edullisuus – uutiskirje on tehokas ja edullinen väline saavuttaa asiakkaat lähestulkoon missä ja milloin vain.

  • Nopeus – asiakkaiden ja kohderyhmän tiedottaminen uusista tarjouksista tai esimerkiksi muuttuneista aukioloajoista toimii nopeasti ja vaivattomasti.

  • Vuorovaikutus – Uutiskirje ei ole pelkkää tiedottamista varten. Kyse on vuorovaikutuksesta vastaanottajan ja yrityksen välillä ja tällä saadaan pitkäkestoisia asiakassuhteita.

Näin pääset alkuun:

  • kerää tilaajia esim. tapahtumissa, nettisivuilla

  • suunnittele uutiskirjeen ulkonäkö

  • suunnittele sisältö

  • oikolue kirjoitusvirheet

  • testaa, että linkit toimivat

  • testaa uutiskirjeen lähetys ensin itsellesi, kokeile lukea myös mobiiliversio

  • muutaman kirjeen jälkeen kerää analytiikkaa ja sen avulla suunnista kohti seuraavaa tavoitettasi.

  • Anna mennä vaan! Muista hymyillä, kun lähetät kirjeen matkaan.

Oletko sinä tilannut uutiskirjeen, josta olet saanut inspiraatiota elämääsi tai vaikka apua ongelmiisi? Autamme mielellämme yrityksesi uutiskirjeiden suunnittelemisessa ja lähettämisessä.



Edellinen
Edellinen

Logon suunnittelu - Miten suunnitellaan yrityksen logo?

Seuraava
Seuraava

Graafinen ohjeisto on yrityksen visuaalisen ilmeen käsikirjoitus