Verkkokurssin materiaalien toteutus
Maailma meni hetkessä erikoiseen tilanteeseen, jossa yrittäjien piti nopeasti keksiä mitä nyt tehdään. Usealla on siirtynyt työ etätoimistoiksi ja etätyön rutiineihin on hiljalleen alettu sopeutumaan, on opittu käyttämään Teamsia ja Zoomia ja muita etäkokousten työkaluja. Lisäksi haasteensa on muun arjen pyöritys työn rinnalla – useat yrittäjät ja työntekijät kun hoitavat nyt oman työnsä lisäksi lasten koulunkäynnin avustamisen, ruuan laiton ja monet muut arjen askareet. Pelkästään tiskikone pyörii useammin kuin koskaan.
Moni yrittäjä alkoi tehdä verkkokursseja. Esim. kuntosalit, PT:t, valmentajat ja muut opetusta tarjoavat ovat toteuttaneet nopeasti kursseja ja materiaaleja verkkoon. Näin oli tehtävä, jotta pysymme hengissä. Ja samalla me huomaamme, että niiden tekeminen voi tehostaa liiketoimintaa, elämää ja ihmisten hyvinvointiakin.
Miten luodaan onnistunut verkkokurssi ja sen materiaali?
Olen itse verkkokurssien suurkuluttaja, ollut jo pitkään. Jo yhdeksän vuotta sitten haaveilin siitä, että voisin tilata ruuat verkkokaupasta kotiin, jopa ostoslistan ja ruokasuunnitelman kera. No, nyt siihen tilanteeseen ajauduttiin monessa paikkaa pakon edessä ja lie vain ajan kysymys, kuka kauppiaista muuntaa hiljalleen tilojaan verkkokauppavarastoksi suurten myymälätilojen sijaan. Pakko on toisinaan paras lääke.
Verkkokursseja olen suorittanut paljon ja olen opiskellut niin yliopistotason kursseja kuin yrittäjille suunnattuja ja uuden taidon oppimiseen liittyviä kursseja verkossa. Lisäksi olen suunnittelemassa omia kursseja verkkoon, toistaiseksi on tämä yksi: Opi markkinoimaan verkkokurssi.
Hyvä kurssi on osallistujan kannalta helppo käydä läpi ja näin saat sen osallistujan kannalta helpoksi:
kurssin sisältö on ennalta ryhmitelty ja aikataulutettu, jotta kurssilaiset tietävät mitä milloinkin on tulossa
verkkokurssi ei vaadi ylettömästi aikaa opiskelijalta ja se on tarpeenmukainen ja hyödyntää monipuolisesti menetelmiä: toiset meistä oppii videolta, toiset tekemällä, toiset lukemalla.
kurssin suorittamiseen liittyy jokin sosiaalinen pakko: mitä enemmän sitoutat osallistujat toteuttamaan materiaaleja, sen todennäköisemmin he sen suorittavat. Usein kursseja ostetaan ja sitten niiden suoritus kuitenkin jää kesken. Jos motivoit kurssilaisia jotenkin sitouttavalla tavalla, osallistumisaktiivisuus lisääntyy.
olisi hienoa, jos kurssilaisten kesken syntyy vuorovaikutusta aiheesta
kurssille tulisi olla helppo pääsy ja kätevä käyttöliittymä
Kurssin suunnittelu pitää aina lähteä siitä, mikä on oppimisen tavoite. Mitä haluat, että kurssin käynyt ihminen oppii? Tavoitteena ei tulisi olla yrityksesi myynnin kasvattaminen, vaan nimenomaan opiskelijan tiedon lisääminen, osaamisen lisääminen, taidon oppiminen jne.
Verkkokurssin suunnittelun kaava:
Kurssin tavoite
Mikä verkkoalusta olisi tavoitteen osalta paras? Miten kurssilaiset oppivat taidon/tiedon/asian, jota haluat välittää?
a. verkkoalustan osalta mieti:
i. haluatko kaikille henkilökohtaiset tunnukset
ii. miten maksu suoritetaan
iii. kauanko materiaali on saatavilla
iv. miten ympäristöön kirjaudutaan
v. näkyykö kaikki materiaalit heti vai aina kurssin edetessä? Saako opiskelija edetä omaan tahtiin vai onko kurssilla jokin aikataulu?
vi. palautetaanko tehtäviä?
vii. jaatko videon lisäksi tiedostoja, kuvia, muuta materiaalia?
viii. onko syytä laittaa kurssi verkkoalustaan vai voisiko jopa live-videot facebookissa tai instagramissa toimia?
Kurssin rakenne
Kurssin kohderyhmä, kuka on ostaja ja miksi hän ostaisi kurssin?
Tekijänoikeudet
Oppimistavoitteet
Mitä riskejä kurssin suunnitteluun ja toteutukseen sisältyy?
Miten autat opiskelijoita verkko-opetuksen sudenkuopista selviytymiseen?
a. yksinäisyys
b. ajanhallinnan vaikeudet
c. verkkoympäristön outous
d. palautteen puute
e. liikaa tietoa
f. tietotekniset ongelmat
g. jne.
Miten saat verkko-opetuksesta mielekästä?
a. aktiivisuus
b. sosiaalisuus
c. tavoitteellisuus
d. itseohjautuvuus
Miten ohjaat opiskelijaa kurssin aikana? Miten annat palautetta?
Lisäksi sinun tulee miettiä miten kurssille ilmoittaudutaan ja miten se ostettaan. Miten rahaliikenne siirtyy ja missä vaiheessa opiskelija saa tietoa kurssista?
Muistathan, että verkkokurssin lisäksi voit myydä verkossa esimerkiksi:
e-kirja
webinaarit
podcastit
sähköpostikurssit
jne.
Tärkeintä on miettä kenelle myyt. Kuka on potentiaalinen asiakaskohderyhmäsi. Kun tiedät mikä on asiakkaasi ongelma, osaat myös nimetä kurssin paremmin kohderyhmälle sopivaksi ja tehdä materiaalit kohderyhmää vetoavalla tavalla.
Mieti myös kuinka paljon sinulla on annettavana aikaa, tukea kurssin aikana. Vastaatko osallistujien viesteihin skypessä, facebookissa, viestein, puhelimitse jne. Miten tuet opiskelijoiden oppimista ja miten saat heidät innostumaan aiheesta yhä uudestaan ja uudestaan?
Mieti myös miten myyt kurssin. Oletko valmis tekemään myynnin ensin ja materiaalin sitten kun kurssia on jo ostettu? Se on usein nopea tapa saada itsensäkin toteuttamaan työn sisältöä. Ennen kurssin myynnin aloittamista on kuitenkin hyvä tehdä kurssin käsikirjoitus ja oppimistavoitteet, mikä on oppijan lähtöpiste ja minne haluat, että opiskelija menee?
Hyvä verkkokurssi sisältää videon (puhuva pää ja visuaalisia videoesityksiä) lisäksi tekstimateriaalia. Helppolukuinen, kaunis ja visuaalisesti selkeä pdf tiedosto helpottaa oppimista. Pdf jää myös opiskelijalle talteen, jolloin hän voi itse palata aiheeseen myöhemmin.
Mikä on paras verkkokurssi, jolle olen itse osallistunut?
Parhaimmat verkkokurssit ovat ehdottomasti olleet ne, joihin on sisältynyt vuorovaikutusta opiskelijoiden kesken ja niistä on jäänyt itselle uusia tuttuja, verkostoja, kokemuksia ja elämyksiä. Jonkin taidon oppimiseen, kuten vaikka kahvakuulaheilautus, maastaveto, indesign -taito, piirtämisen taito, jne soveltuu mielestäni udemyn tapa toteuttaa verkkokurssit.
Jos taas kyse on jonkin asian kehittämisestä, kuten itseänsä tai yrityksen, palveluiden tai muun kehittäminen, olen saanut parhaimmat tulokset niillä kursseilla, joissa on ollut “pakotettuna” aikataulut, tehtävät ja vuorovaikutus ihmisten kesken.
Jari Sarasvuon Puolita vitutus, tuplaa tulokset, oli erinomainen sen osalta, että sain samalla laajennettua omia verkostoja, mutta opin myös ymmärtämään muiden ihmisten näkökulmien kautta asioita laajemmin. Kurssin materiaali oli selkeä, aikataulu johdonmukainen, siellä oli selkeät teemat ja aiheet, jäsennys hyvä ja lisäksi materiaali oli sekä videona että tekstinä.
London Real Academyn tapa olla tiukkana tekemisen suhteen opetti sen, että vain tekemällä oppii. Siellä kaikki pakotettiin pystyttämään viikossa nettisivut, markkinointisivu, webinaarit ja myyntisivu ja myynnillinen webinaari ja kuukaudessa oli jo usealla liiketoiminta pystyssä.
Panosta siis erityisesti näihin:
kohderyhmän tunnistaminen
kohderyhmän ongelman tunnistaminen ja mikä on ratkaisu siihen
sähköpostiosoitteiden keräys myyntiä varten: tee vaikka ilmainen e-kirja, jonka ulkoasu on houkutteleva ja kiinnostava
tee oppimismateriaali videon lisäksi myös pdf-tiedostoina, joissa kerrot lähes samat asiat kuin videolla. PDF tulee olla selkeä, visuaalisesti kaunis ja helposti luettava ja ymmärrettävä.
Tsemppiä meille kaikille!