Verkkokurssin materiaalien toteutus 

Maailma meni hetkessä erikoiseen tilanteeseen, jossa yrittäjien piti nopeasti keksiä mitä nyt tehdään. Usealla on siirtynyt työ etätoimistoiksi ja etätyön rutiineihin on hiljalleen alettu sopeutumaan, on opittu käyttämään Teamsia ja Zoomia ja muita etäkokousten työkaluja. Lisäksi haasteensa on muun arjen pyöritys työn rinnalla – useat yrittäjät ja työntekijät kun hoitavat nyt oman työnsä lisäksi lasten koulunkäynnin avustamisen, ruuan laiton ja monet muut arjen askareet. Pelkästään tiskikone pyörii useammin kuin koskaan.

Moni yrittäjä alkoi tehdä verkkokursseja. Esim. kuntosalit, PT:t, valmentajat ja muut opetusta tarjoavat ovat toteuttaneet nopeasti kursseja ja materiaaleja verkkoon. Näin oli tehtävä, jotta pysymme hengissä. Ja samalla me huomaamme, että niiden tekeminen voi tehostaa liiketoimintaa, elämää ja ihmisten hyvinvointiakin.

image-asset-6.jpeg

Miten luodaan onnistunut verkkokurssi ja sen materiaali?

Olen itse verkkokurssien suurkuluttaja, ollut jo pitkään. Jo yhdeksän vuotta sitten haaveilin siitä, että voisin tilata ruuat verkkokaupasta kotiin, jopa ostoslistan ja ruokasuunnitelman kera. No, nyt siihen tilanteeseen ajauduttiin monessa paikkaa pakon edessä ja lie vain ajan kysymys, kuka kauppiaista muuntaa hiljalleen tilojaan verkkokauppavarastoksi suurten myymälätilojen sijaan. Pakko on toisinaan paras lääke.

Verkkokursseja olen suorittanut paljon ja olen opiskellut niin yliopistotason kursseja kuin yrittäjille suunnattuja ja uuden taidon oppimiseen liittyviä kursseja verkossa. Lisäksi olen suunnittelemassa omia kursseja verkkoon, toistaiseksi on tämä yksi: Opi markkinoimaan verkkokurssi.

Hyvä kurssi on osallistujan kannalta helppo käydä läpi ja näin saat sen osallistujan kannalta helpoksi:

  • kurssin sisältö on ennalta ryhmitelty ja aikataulutettu, jotta kurssilaiset tietävät mitä milloinkin on tulossa

  • verkkokurssi ei vaadi ylettömästi aikaa opiskelijalta ja se on tarpeenmukainen ja hyödyntää monipuolisesti menetelmiä: toiset meistä oppii videolta, toiset tekemällä, toiset lukemalla.

  • kurssin suorittamiseen liittyy jokin sosiaalinen pakko: mitä enemmän sitoutat osallistujat toteuttamaan materiaaleja, sen todennäköisemmin he sen suorittavat. Usein kursseja ostetaan ja sitten niiden suoritus kuitenkin jää kesken. Jos motivoit kurssilaisia jotenkin sitouttavalla tavalla, osallistumisaktiivisuus lisääntyy.

  • olisi hienoa, jos kurssilaisten kesken syntyy vuorovaikutusta aiheesta

  • kurssille tulisi olla helppo pääsy ja kätevä käyttöliittymä

Kurssin suunnittelu pitää aina lähteä siitä, mikä on oppimisen tavoite. Mitä haluat, että kurssin käynyt ihminen oppii? Tavoitteena ei tulisi olla yrityksesi myynnin kasvattaminen, vaan nimenomaan opiskelijan tiedon lisääminen, osaamisen lisääminen, taidon oppiminen jne.

image-asset-7.jpeg

Verkkokurssin suunnittelun kaava:

  1. Kurssin tavoite

  2. Mikä verkkoalusta olisi tavoitteen osalta paras? Miten kurssilaiset oppivat taidon/tiedon/asian, jota haluat välittää?

    a. verkkoalustan osalta mieti:

    i. haluatko kaikille henkilökohtaiset tunnukset

    ii. miten maksu suoritetaan

    iii. kauanko materiaali on saatavilla

    iv. miten ympäristöön kirjaudutaan

    v. näkyykö kaikki materiaalit heti vai aina kurssin edetessä? Saako opiskelija edetä omaan tahtiin vai onko kurssilla jokin aikataulu?

    vi. palautetaanko tehtäviä?

    vii. jaatko videon lisäksi tiedostoja, kuvia, muuta materiaalia?

    viii. onko syytä laittaa kurssi verkkoalustaan vai voisiko jopa live-videot facebookissa tai instagramissa toimia?

  3. Kurssin rakenne

  4. Kurssin kohderyhmä, kuka on ostaja ja miksi hän ostaisi kurssin?

  5. Tekijänoikeudet

  6. Oppimistavoitteet

  7. Mitä riskejä kurssin suunnitteluun ja toteutukseen sisältyy?

  8. Miten autat opiskelijoita verkko-opetuksen sudenkuopista selviytymiseen?

    a. yksinäisyys

    b. ajanhallinnan vaikeudet

    c. verkkoympäristön outous

    d. palautteen puute

    e. liikaa tietoa

    f. tietotekniset ongelmat

    g. jne.

  9. Miten saat verkko-opetuksesta mielekästä?

    a. aktiivisuus

    b. sosiaalisuus

    c. tavoitteellisuus

    d. itseohjautuvuus

  10. Miten ohjaat opiskelijaa kurssin aikana? Miten annat palautetta?

Lisäksi sinun tulee miettiä miten kurssille ilmoittaudutaan ja miten se ostettaan. Miten rahaliikenne siirtyy ja missä vaiheessa opiskelija saa tietoa kurssista?

Muistathan, että verkkokurssin lisäksi voit myydä verkossa esimerkiksi:

  • e-kirja

  • webinaarit

  • podcastit

  • sähköpostikurssit

  • jne.

Tärkeintä on miettä kenelle myyt. Kuka on potentiaalinen asiakaskohderyhmäsi. Kun tiedät mikä on asiakkaasi ongelma, osaat myös nimetä kurssin paremmin kohderyhmälle sopivaksi ja tehdä materiaalit kohderyhmää vetoavalla tavalla.

Mieti myös kuinka paljon sinulla on annettavana aikaa, tukea kurssin aikana. Vastaatko osallistujien viesteihin skypessä, facebookissa, viestein, puhelimitse jne. Miten tuet opiskelijoiden oppimista ja miten saat heidät innostumaan aiheesta yhä uudestaan ja uudestaan?

Mieti myös miten myyt kurssin. Oletko valmis tekemään myynnin ensin ja materiaalin sitten kun kurssia on jo ostettu? Se on usein nopea tapa saada itsensäkin toteuttamaan työn sisältöä. Ennen kurssin myynnin aloittamista on kuitenkin hyvä tehdä kurssin käsikirjoitus ja oppimistavoitteet, mikä on oppijan lähtöpiste ja minne haluat, että opiskelija menee?

Hyvä verkkokurssi sisältää videon (puhuva pää ja visuaalisia videoesityksiä) lisäksi tekstimateriaalia. Helppolukuinen, kaunis ja visuaalisesti selkeä pdf tiedosto helpottaa oppimista. Pdf jää myös opiskelijalle talteen, jolloin hän voi itse palata aiheeseen myöhemmin.

image-asset-8.jpeg

Mikä on paras verkkokurssi, jolle olen itse osallistunut?

Parhaimmat verkkokurssit ovat ehdottomasti olleet ne, joihin on sisältynyt vuorovaikutusta opiskelijoiden kesken ja niistä on jäänyt itselle uusia tuttuja, verkostoja, kokemuksia ja elämyksiä. Jonkin taidon oppimiseen, kuten vaikka kahvakuulaheilautus, maastaveto, indesign -taito, piirtämisen taito, jne soveltuu mielestäni udemyn tapa toteuttaa verkkokurssit.

Jos taas kyse on jonkin asian kehittämisestä, kuten itseänsä tai yrityksen, palveluiden tai muun kehittäminen, olen saanut parhaimmat tulokset niillä kursseilla, joissa on ollut “pakotettuna” aikataulut, tehtävät ja vuorovaikutus ihmisten kesken.

Jari Sarasvuon Puolita vitutus, tuplaa tulokset, oli erinomainen sen osalta, että sain samalla laajennettua omia verkostoja, mutta opin myös ymmärtämään muiden ihmisten näkökulmien kautta asioita laajemmin. Kurssin materiaali oli selkeä, aikataulu johdonmukainen, siellä oli selkeät teemat ja aiheet, jäsennys hyvä ja lisäksi materiaali oli sekä videona että tekstinä.

London Real Academyn tapa olla tiukkana tekemisen suhteen opetti sen, että vain tekemällä oppii. Siellä kaikki pakotettiin pystyttämään viikossa nettisivut, markkinointisivu, webinaarit ja myyntisivu ja myynnillinen webinaari ja kuukaudessa oli jo usealla liiketoiminta pystyssä.

Panosta siis erityisesti näihin:

  • kohderyhmän tunnistaminen

  • kohderyhmän ongelman tunnistaminen ja mikä on ratkaisu siihen

  • sähköpostiosoitteiden keräys myyntiä varten: tee vaikka ilmainen e-kirja, jonka ulkoasu on houkutteleva ja kiinnostava

  • tee oppimismateriaali videon lisäksi myös pdf-tiedostoina, joissa kerrot lähes samat asiat kuin videolla. PDF tulee olla selkeä, visuaalisesti kaunis ja helposti luettava ja ymmärrettävä.

Tsemppiä meille kaikille!

Heidi Haapa-aho

"Kun on uskallusta ja ahkeruutta niin vain taivas on rajana." Valokki Design on yhden naisen toimisto ja yrittäjänä on Heidi Haapa-aho. Työkokemusta on kertynyt yli kymmeneltä vuodelta usealta eri toimialalta ja yrittäjä-kokemusta on yli 10 vuodelta.”

http://www.valokkidesign.fi
Edellinen
Edellinen

Pienyrittäjä - näin hakukoneoptimoit sivustosi itse ilman teknistä osaamista

Seuraava
Seuraava

Squarespacen nettisivutrendit 2020