Pienyrittäjä - näin hakukoneoptimoit sivustosi itse ilman teknistä osaamista
Lupasin edellisessä palata hakukoneoptimointiin tarkemmin. Hakukoneoptimointi on laaja alue ja jatkuvasti muuttuva. Pyrin tiivistämään tässä sellaisia tietoja, joista olisi hyötyä pienyrittäjälle, joka haluaa optimoida sivustoaan itse.
Ennen kuin edes mietit hakukoneoptimointia, sinulla pitää olla blogi jotta voit hyödyntää blogiasi hakukoneoptimoinnissa. Blogin postauksessa saat riittävästi sanoja ja hakusanoja mahdutettua mukaan ilman että tukit sivustosi täyteen tekstiä. Mielestäni on parempi, että sivusto on selkeä ja palvelut ovat lyhyesti kuvattuina ja mahdollisesti niistä voi lukea lisää alasivuilta tai blogista.
Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät säännöt
Hakukonesuunnitteluun pätee neljä tärkeää sääntöä, jotka kannattaa huomioida ennen kuin alkaa suunnittelemaan yrityksen näkyvyyden kasvattamista:
Määritä tavoite, jonka vuoksi näkyvyyttä lähdetään hakemaan. Miksi ylipäätään haluat lisää kävijöitä sivuillesi ja mitä haluat kävijän tekevän sivustollasi? Kun tavoite on määritelty, pystytään hahmottamaan kohderyhmän selkeämmin ja on tärkeää myös määrittää kohderyhmä tarkasti, tästä kirjoitin edellisessä postauksessa.
Valitse ydinsanoma, josta voidaan viestiä kohderyhmälle ja jota haluat toistaa hakukonenäkyvyydessäsi. Millä hakusanoilla haluat tulla löydetyksi? Mikä on tavotteesi? Haluatko, että sinut löydetään esim. hakusanalla: ”menestynyt naisyrittäjä tai paras kampaaja?” Kun viesti on selkeä yritykselle itsellensä, se välittyy myös paremmin muille.
Valitse kanavat ja miten nettisivullasi nämä asiat on huomioitu hakukoneen kannalta? Voitko hyödyntää myös maksullista mainontaa vai pelkästään ilmaista?
Mieti millaista sisältöä voit luoda blogiin hakukoneen näkökulmasta? Kenet haluat sivulle ja millaisella haulla?
Näin hakukoneoptimoit
Voit hyödyntää näitä ohjeita, olipa sivustosi toteutettu WordPressissä, Squarespacessa tai vaikka Wixillä tai jollakin toisella julkaisujärjestelmällä. Kaikilla näillä on myös omat ominaisuutensa miten sivustot löytyvät hakukoneesta ja niihinkin sinun kannattaa perehtyä tarkemmin. Webhosting ratingin mukaan Google prosessoi yli 6,5 miljardia kyselyä päivittäin. Heidän mukaansa vuoden 2017 viimeisellä kvartaalilla maailmasta löytyi yli 330 miljardia domainia suosituin sisältömarkkinoinnin muoto on bloggaaminen (65 %), sosiaalinen media (65 %) ja case studyt (64 %). Pitkät blogipostaukset tuovat yli 9x enemmän liidejä yrityksille kuin lyhyet postaukset. Tässä blogipostauksessa kerron, miten voit hakukoneoptimoida sisällön avulla.
Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO?
SEO muodostuu sanoista Search Engine Optimization eli hakukoneoptimointi.
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan verkkosivujen löytymistä, eli että ne löytyvät hakukoneissa kuten googlessa halutuilla hakutermeillä ja avainsanoilla ilman maksettua mainontaa. Tähän vaikuttavat verkkosivujen nopeus, tekniikka, rakenne, sisällöt, sisällön optimointi sekä verkkosivuston liikenne ja käyttäjäkokemus.
Google arvioi näyttämänsä haut sen mukaan kuinka relevanttia informaatiota verkkosivut sisältävät hakusanaan tai -lausekkeeseen liittyen. Hakukone pyrkii auttamaan etsijäänsä ja haluaa tarjota parhaan mahdollisimman tuloksen hakuun. Google analysoi sivustoa esim sen perusteella, mikä on sivustolla vietetty aika, monellako alasivulla on vierailtu ja kuinka korkea on välittömän poistumisen aste. Näitä kaikkia asioita voit seurata Google Analytics -työkalulla. Muita vaikuttavia asioita ovat mm. sivuston metatiedot eli yksittäisten sivujen otsikointi ja kuvausteksti, URL-osoite sekä sivuston käytettävyys ja sivuston ulkoiset sekä sisäiset linkit. On useita satoja tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen miten sivustosi löytyy hakukoneesta.
Sisältö kannattaa aina otsikoida niillä avainsanoilla, joilla halutaan saada näkyvyyttä hakukoneesta, eli sisältösuunnitteluun kannattaa panostaa. Mistä haluat tulla löydetyksi? Sivujen ja blogien otsikointi kannattaa siis tehdä aina tärkeimpien avainsanojen mukaan.
Näin hakukoneoptimointi auttaa sinua
saat oikean kohderyhmän vierailemaan sivustollasi
saat blogipostauksen potentiaalisten lukijoiden eteen
on tärkeää miettiä erityisesti sitä, mitä haluat että kävijät tekevät sivustollasi sinne päädyttyään. Minne haluat heitä ohjata ja miten voisit auttaa heitä heti?
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä ja jokaista sivua / postausta ei ole tarpeen optimoida. Sinun kannattaa valita oikeat postaukset ja optimoida ne, eli juuri ne joiden avulla haluat tulla löydetyksi, näin pääset myös helpommin alkuun hakukoneoptimoinnissa.
Optimoituja sivuja tai blogipostauksia ei tarvitse olla alkuun monta, 5-20 riittää. Nämä tuovat sinulle tarvittavaa liikennettä tasaisesti ja saat niiden avulla kävijät kiinnostumaan yrityksestäsi.
Hakukoneoptimointi lähtee liikkeelle hakusanasta tai -lauseesta (voidaan puhua myös long tail keywordista). Mikä on se sana tai lause, jolla haluat, että sinun postauksesi löytyy Googlen hakutuloksista? Tai oikeammin, mikä on se sana, jolla lukijat etsivät tietoa Googlesta sinun kirjoittamastasi aiheesta? Mistä haluat, että yrityksesi tunnetaan?
Kirjaa ylös esimerkiksi 5 lausetta, joiden avulla haluat tulla tunnetuksi. Kirjoita tämän jälkeen näittä 5 aiheesta blogipostaukset, jotka käyt läpi hakukoneoptimoinnin avulla ja pyrit hakukoneoptimoimaan ne.
Miten löydät oikeat hakusanat?
Voit hyödyntää Googlen erilaisia työkaluja hakusanojen löytämiseen. Googlelta löytyy tilastoja ja tietoja yleisimmin käytetyistä hakusanoista ja voit tehdä vertailua eri hakusanojen välillä.
Perehdy ainakin näihin:
Googlen avainsanatyökalulla (ilmainen, löytyy Google Adwordsista)
Googlen hakukentästä (aloita kirjoittamaan hakusanaa ja katso, miten Google täydentää sitä. Tämä kertoo, mitä ihmiset kirjoittamastasi aihealueesta hakevat.
Kysy asiakkailtasi tai potentiaaliselta kohderyhmältäsi mitä he etsivät netistä liittyen sinun palveluihisi. Koita kerätä mahdollisimman aitoja kysymyksiä, lauseita tai huolenaiheita, joita heillä mahdollisesti on ja pyri vastaamaan niihin sisällössäsi.
Askeleet kohti hakukoneoptimointia:
hae joko Googlesta tai Googlen avainsanatyökalun avulla 10 – 20 erilaista hakusanaa
kysy asiakkailtasi hakusanoja, joita he käyttävät toimialallasi
listaa hakusanat ylös
ota yksi hakusana, joka liittyy kirjoittamaasi postaukseen kaikista parhaiten
muokkaa postauksen otsikkoa siten, että se kiteyttää postauksen sisällön JA sisältää hakusanan (sana voi olla eri taivutusmuodossa)
visuaalinen ilme, eli miten teksti ja kuvat tulisi sivustoon / blogiin asetella parhaimman mahdollisen höydyn saavuttamiseksi.
Ilmaiset vinkit hakukoneoptimointiin:
Pakkaa kuvat, jotta niiden lataus ei vie kauan (n. 40 % kuluttajista poistuu sivustolta, jos sivun latautuminen kestää yli 3 sekuntia)
Testaa kuinka nopea sivustosi on https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Tutki myös mitä Google kertoo sivuston nopeudesta: https://support.google.com/analytics/answer/1205784?hl=fi
Sisällytä videoita ja kuvia sisältöön
Jaa sisältö väliotsikoin, käytä yhtä H1-tason otsikkoa per sivu ja 3-5 H2 tason otsikkoa ja runsaasti leipätekstiä
Laita tekstin sekaan kuvia, muista nimetä myös kuvat hakusanojen mukaan
Rytmitä teksti esimerkiksi luetteloilla, jotta lukijan ei tarvitse hengästyä vaan voi silmäillä tekstin läpi.
Käytä lyhyitä lauseita, joissa ei ole paljon sivulauseita vaan päälausetta toisen perään. Mobiilisti halutaan lukea nopeasti.
Näin saat kävijät viihtymään sivustollasi
Mitä pidempään saat lukijan viihtymään sivustollasi, sitä enemmän se kertoo Googlelle, että tarjoat hyvää sisältöä. Tarjoa lisää tietoa, joka kiinnostaa. Linkitä ja ohjaa kävijää sivustollasi eteenpäin ja koukua lukemaan yhä useampia tekstejä.
Googlen ainoa tehtävä on tarjota etsijöilleen parasta mahdollista sisältöä. Jos lukija viihtyy blogissasi vain 3 sekuntia, Google tulkitsee sen huonona sisältönä. Kun blogisi tai sivun teksti on pitkä, lukija viihtyy sivustollasi kauemmin.
Rakentamalla postauksen oikealla tavalla, lukija viihtyy siinä 1,5 minuuttia, 3 minuuttia ja jopa 9 minuuttia. Tämä kertoo Googlelle, että sisältösi on niin arvokasta, että sitä kannattaa tarjota muillekin!
Mihin hakusana tai -lause kannattaa laittaa?
Olet nyt kirjannut itsellesi hakusanoja ja valinnut niistä muutaman tärkeimmän. Olet muokannut postauksen ulkoasua siten, että se tukee postauksen latautumista ja helpottaa lukijan lukukokemusta. Olet myös nimennyt kuvat oikealla tavalla ja pakannut ne riittävän pieniksi.
MUISTA että voit käyttää yhtä hakusanaa tai -lausetta vain yhdessä postauksessa. Jos käytät samaa hakusanaa useassa postauksessa, Google ei tiedä, minkä postauksista nostaa hakutuloksissa korkealle. Tämänkin vuoksi toisinaan vähempi on parempi määrän suhteen, eli mieti tarkasti yksi sivu / blogikirjoitus per hakusana.
Kun luet postaustasi läpi, pyri lisäämään hakusana tai sen taivutusmuoto 3 – 5 kertaa postaukseen. Hakusanan tulisi löytyä seuraavista paikoista:
Otsikko
Kestolinkki (permalink)
Ensimmäinen kappale
Iso väliotsikko
Kuvien nimet
Kuvien vaihtoehtoinen ja/tai alt-teksti
Kuvien otsikko
Viimeinen kappale
Näiden lisäksi voit lisätä hakusanan tai sen taivutusmuodon luonnollisesti tekstin joukkoon.
Pyri lisäämään yksi väliotsikko jokaisen 300 sanaan väliin.
Lisää hakusanoja enintään 5 kohtaan, mikäli se tuntuu luonnolliselta
Kuten huomaat, tähän saakka hakukoneoptimointi on ollut aika simppeliä. Ei yhtään koodaamista tai koodin liittämistä tekstiin. Vain kirjoittamista ja sisällön sekä ulkoasun muotoilua.
Linkitys blogin sisällä
On tärkeää linkittää blogipostauksia toisiinsa. Kun sinulla on tarkasti rajattu ja fokusoitu aihe, linkittäminen on helppoa. Linkitä aina saman aihepiirin tai kategorian sisällä siten että aiheet liittyvät toisiinsa.
Linkkejä ei tarvitse olla montaa, 1 – 2 per postaus riittää.
Linkitys blogin ulkopuolelle
Miten pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa?
Hakukoneoptimointi on laaja kokonaisuus mutta koodaamista siihen ei tarvita. Itse suosittelen squarespace.com julkaisujärjestelmää, sillä siellä on omat SEO-työkalut joiden avulla hakukoneoptimointia on helppo tehdä.
Hakukoneoptimointia voi siis tehdä itsekin. Se vie aikaa ja vaivaa, mutta on usein ajankäytön arvoista kun se tuo lisää kävijöitä sivustollesi ja siten potentiaalisia asiakkaita. Tee seuraavaksi ainakin seuraavat toimenpiteet:
Aikatauluta kalenteriisi 1-2 tuntia kun selvität miten lähdet liikkeelle
Aikatauluta kalenteriisi 5x0.5 tuntia, jolloin mietit tärkeimmät hakulauseet ja hakusanat, joilla haluat tulla löydetyksi
Testaa hakusanoja
Aikatauluta 5x1 tuntia, jolloin luot 5 tärkeimmän sisältösivun otsikot ja väliotsikot
Aikatauluta 5x2 tuntia, jolloin luot sisällöt
Aikatauluta 5x0.5 tuntia, jolloin julkaiset sisällöt ja jaat ne somessa
Onnea matkaan!