Miten saat lisää kävijöitä nettisivullesi? 

Ensin on tietenkin pohdittava sitä, miksi haluat nettisivustollesi lisää kävijöitä. Mikä on tavoitteesi? Mitä haluat, että lisäkävijät saavat sivustoltasi ja mihin toimenpiteisiin se johtaa? Osaatko ohjata kävijäsi sinne, minne haluat?

Tässä blogitekstissä kerron, miten nostat sivustosi kävijämäärää ilman suurta markkinointibudjettia. Hubspotin julkaiseman tiedon mukaan yritykset, joilla on blogi, saavat enemmän kauppaa verrattuna niihin, jotka eivät hyödynnä yritysblogia. https://www.hubspot.com/marketing-statistics

Hakukoneen käyttäjistäkin suurin osa skippaa maksetut mainokset ja menevät sinne, jossa tulos on orgaaninen ja siten mahdollisimman aito. Kerron tässä blogissa mm. miten määrittelet kohderyhmäsi oikein ja miten voit blogata onnistuneesti.

image-asset-9.jpeg

Näin nostat kävijämäärää nettisivustolle ilman suurta markkinointibudjettia.

Ensin sinun tulee tehdä kohderyhmän kartoitus ja analysointi. Ketä tavoittelet sivustollesi? Mitä haluat saada aikaan? Tämän jälkeen mieti, miten blogi voisi palvella juuri tätä tarvetta. Miten haluamasi kohderyhmä löytää blogisi ja mitä tietoa voisit antaa, että he kiinnostuisivat yrityksestäsi?

Mieti onko blogi se juttu, johon haluat panostaa. Blogi auttaa ehdottomasti eniten hakukoneoptimoinnissa, sillä saat siihen paljon sanoja, sisältöä ja voit hyödyntää siinä hakusanoja helposti otsikoissa. Blogin lisäksi kävijämäärää voi nostaa sivustolla esim. arvonnoilla, ilmaisilla oppailla, ilmaisilla palveluilla jne. Blogin etuna on sen pitkäkestoisuus ja ilmainen hakukoneoptimoinnin lisääminen. Verrattuna maksulliseen mainontaan tai vaikkapa ilmaiseen arvontaan, saat blogin kautta paremmin tavoiteltua juuri oikean, ostavan, kohderyhmän.

Ei riitä, että pelkästään kirjoitat ja julkaiset blogipostauksia vaan ne on myös syytä jakaa somessa sekä saada muutkin ihmiset jakamaan niitä. Blogin kirjottaminen ja sen jakaminen ei kuitenkaan vaadi rahaa, jotta saat sille näkyvyyttä.

Kirjoita sisältöä, jolla on selkeä tavoite

Suunnitelmallisuus on tärkeää. Mieti etukäteen vaikkapa koko vuoden blogiaiheet sen pohjalta miten voit saada lisää kävijöitä sivustollesi ja miten saat heidät löytämään blogisi. Bloggaaminen ei ammattimaisesti ole pelkkää luovaa ajatusten virtaa, vaikka itsekin pidän siitä tyylistä eniten. Minusta luovuus ja kirjoittaminen on prosessi, jossa olen flow-tilassa ja välistä on vaikea noudattaa ohjeita ja oppaita, joilla tarkoituksena on vaikkapa lisätä liikennettä tai saada aikaan lisää kauppaa. Olen kirjoittanut kolme kirjaa, joten siksikin ajatusten luova virtaaminen on osa minua ja olen nyt löytänyt työtapoja miten yhdistää ammattimainen kirjoittaminen, luovuus ja liikevaihdon kasvu.

Lukija haluaa oppia ja inspiroitua lukiessaan postausta. Tavoitteena bloggaamiselle voi olla vaikka:

  1. saada lisää kävijöitä

  2. saada lisää ostajia verkkokauppaan

  3. saada lisää uutiskirjeen tilaajia

  4. vahvistaa brändiä

  5. saada lisää asiakkaita

  6. kasvattaa liikevaihtoa

  7. kasvattaa omaa asiantuntijuutta omalla alalla

Paras keino saada onnistuneita blogeja aikaan on toteuttaa se seuraavasti:

  1. Kohderyhmän määrittäminen

  2. Kohderyhmän ongelmien miettiminen, mitkä 1-5 asiaa askarruttaa heitä ja miten voisit olla avuksi?

  3. Sisältösuunnitelma

  4. Aikatauluta

  5. Julkaise

  6. Jaa ja yritä saada muutkin jakamaan kirjoitustasi

image-asset-10.jpeg

Kirjoita oikealle kohderyhmälle

Kaiken markkinoinnin perusta on oikean kohderyhmän tunnistaminen ja sille tavoitteellinen markkinoinnin kohdentaminen. Tämäkin blogikirjoitus on kirjoitettu yrittäjille, jotka haluavat saada lisää liikevaihtoa nettisivujen kautta ja yrittäjille, jotka ovat kiinnostuneita bloggaamisesta ja markkinoinnista.

Itse asiassa kohderyhmän valinta on usein vaikeaa. On vaikea miettiä ketä tavoittelee, koska tyypillisesti ajattelemme ehkä ”kunpa joku edes ostaisi, kunpa tavoittelisin osan asiakkaita”, eikä mietitä sen tarkemmin kohderyhmää tai sitä kuka on unelmien asiakas. Itsekin kompuroin usein tämän ajatuksen parissa. Kenelle haluaisin tehdä töitä jos saisin valita sellaisen työn, jota kaikista mieluiten tekisin? Palveleeko tämä blogiteksti juuri tuota kohderyhmää?

Kohderyhmän määrittelyssä voit käyttää esimerkiksi seuraavia kysymyksiä apunasi:

  • millainen on tyypillinen ostaja?

  • mikä työ on ollut sellainen, jossa tunsit itse iloa ja inspiraatiota? Haluaisitko sellaisia asiakkaita lisää? Miten tuo asiakas tuli sinulle? Miten hän löysi perille? Mikä työssä oli innostavaa itsellesi?

  • millainen asiakas on valmis maksamaan?

  • millainen on asiakasprofiili? Määrittele esim 1-4 tyypillistä asiakasta ja kuvaa heidän ikä, harrastukset, luonne, asema yrityksessä, mielenkiinnon kohteet, vapaa-ajan tekemiset jne. ja lähde sen kautta miettimään missä voisit tavoittaa juuri tuon asiakkaan.

Kun alat suunnittelemaan blogeja, kuvittele että tuosta kohderyhmästäsi 1-2 ihmistä istuu sinua vastapäätä. Kirjoita hänelle tai kirjoita itsellesi.

Minun yrityksen unelmien kohderyhmä on yrittäjä, joka on valmis luottamaan asiantuntemukseeni ja hän antaa minulle vapaat kädet työstää yrityksen markkinointimateriaaleja mutta hänellä on itsellä myös vahvat visiot ja ideat, joiden pohjalta ideoidaan markkinointimateriaalit. Hän on tyypillisesti 35-50 vuotias mies tai nainen, yrittäjä. Hänellä on suuret unelmat siitä, että yrittäjyys tuo hänen elämäänsä vapautta, lisää tuloja ja hän tekee työtään intohimolla. Hän viihtyy luonnossa ja perheensä parissa, harrastaa tyypillisesti jotain urheilulajia. Jaamme yhdessä intohimon kohteena luonnon, yrittäjyyden ja tavan elää vapaammin. Tätä yrittäjää en tavoita liiallisella somemainonnalla vaan intohimon jakamisella, vahvalla viestinnällä ja bloggaamisella tai innokkaalla tekemisellä esim. youtube videoiden kautta tai linkedinissä.

Toinen kohderyhmäni on viestintäpäälliköt ja assistentit, jotka tarvitsevat oikean käden graafisten materiaalien tuottamiseen. He työskentelevät tyypillisesti isommassa organisaatiossa ja heillä on pieni viestinnän tiimi tai työskentelevät yksin viestinnän parissa. Tällaiset asiakkaani ovat naisia, usein 30-60 vuotiaita ja heillä on vahva visio viestinnästä ja siitä miten tavoitteisiin päästään. He innostuvat viestinnästä, luonnosta, matkailusta, kotiin liittyvistä asioista jne. Usein meitä yhdistää ammatillinen yhteistyö, luonto, eläimet, sisustus tai matkailu. Nämä asiakkaani tavoitan usein verkostojen kautta, bloggaamisella, ammattimaisen sisällön jakamisella sekä verkkokursseilla.

Kolmas kohderyhmäni on asiakkaat, jotka tarvitsevat apua tiedon visualisoinnissa ja esimerkiksi infograafien toteutuksessa jne. Olen kuvannut nämä kaikki erilaiset kohderyhmät, joita on yhteensä 5 erilaista, hyvin tarkasti ja pohtinut miten voisin heidät tavoittaa ja miten auttaisin heitä jo nyt.

image-asset-14.jpeg

Säännöllisyys ja suunnitelmallisuus

Suunnitelmallisuus poistaa tekosyyt. Usein ajaudumme tilanteeseen, jossa onkin niin kiire, ettei ehdi miettimään. Suunnitelmallisuus tuo myös mahdollisuuksia saada näkyvyyttä vaikkapa hakukoneiden kautta kun mietit mitä ongelmia kohderyhmäsi saattaa pohtia ja miten voisit sitä kautta tavoittaa heidät. Mietit vaikkapa kohderyhmällesi 1-5 tyypillistä ongelmaa johon he saattavat etsiä verkosta apua, ja kirjoitat blogien otsikot tältä pohjalta. Sen jälkeen aikataulutat suunnitelmasi.

Säännöllisyys on sitä, että kirjoitat esim. 1-2 kertaa kuukaudessa ja julkaiset tiettynä säännöllisenä ajankohtana. Se voi koukuttaa lukijoitasi ja helpottaa blogisi seuraamista.

Kirjoita laadukasta ja pitkää sisältöä

Pitkä sisältö voi olla puuduttavaa, mutta jaottamalla blogin sisällön selkeästi visuaalisin keinoin otsikoilla ja kuvilla, saat siihen rytmiä ja houkuttelevuutta. Ihmiset jaksavat kyllä lukea kun sisältö on kiinnostavaa ja jotenkin hyödyttävää.

Otsikointiin ja väliotsikoihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jotta myös he, keillä on kiire löytävät nopeasti etsimänsä. Nettitekstejä luetaan usein silmäillen ja siten välissä olevat väliotsikot ja ranskalaiset viivat tai bulletit luovat katsojalle mahdollisuuden silmäillä teksti.

SEO eli hakukoneoptimointi

Bloggaus tukee hakukoneoptimointia ja toisaalta hakukoneoptimointi on olennainen osa bloggaamista. Voit esim miettiä ja tutkia sopivia hakusanoja ja lauseita ja tehdä blogisuunnitelmasi niiden pohjalta. Tutki hakusanoja, jotka ratkaisevat niitä ongelmia joita kohderyhmälläsi on.

Blogia kirjoittaessasii pyri lisäämään hakusana 3 – 5 kertaa postaukseen. Hakusanan tulisi löytyä seuraavista paikoista:

  • Otsikko

  • Kestolinkki (permalink)

  • Ensimmäinen kappale

  • Iso väliotsikko

  • Kuvien nimet

  • Kuvien vaihtoehtoinen ja/tai alt-teksti

  • Kuvien otsikko

  • Viimeinen kappale

Näiden lisäksi voit lisätä hakusanan tai sen taivutusmuodon luonnollisesti tekstin joukkoon. Huolehdi, että kuvat ovat laadukkaita mutta pakattuja, jotta ne eivät lataudu liian kauan. Nimeä kuvat ja anna niille kuvaukset, koska sekin auttaa hakukoneoptimoinnissa. Tulen jakamaan myöhemmin selkeämmän listan hakukoneoptimoinnin huomioimiseen.

image-asset-13.jpeg

Jaa someen

Kun olet kirjoittanut blogin ja julkaissut sen, jaa se someen. Kaikkiin niihin kanaviin, joissa olet mukana. Voit jaksottaa sen eri kanavissa eri päivinä ja kellonaikoina, jotta se tavoittaisi mahdollisimman monta kohderyhmää. Mikäli tavoittelet tiettyä ammattiryhmää, voisitko jakaa blogisi jossakin facebook -ryhmässä mikäli se on sallittua?

Miten saat ihmiset jakamaan omaa postaustasi? Kehoita ihmisiä jakamaan: ”Hei, jos pidit lukemastasi, joku toinenkin saataa pitää! Olen kiitollinen jos jaat tämän postauksen kahdelle yrittäjäystävällesi tai ihmiselle, joka on perustamassa yritystä ja on kiinnostunut markkinoinnista. Tästä voisi olla heille hyötyä liikevaihdon kasvattamisessa!”

Blogin pitäminen on vain yksi keino lisätä näkyvyyttä sivustollesi. Muut keinot ovat hakukoneoptimointi muuhunkin sisältöön, videot, tiedon jakaminen somessa jne. Tulen seuraavassa blogikirjoituksessani jakamaan lisää tietoa hakukoneoptimoinnista.

Olen kiitollinen jos jaat tämän kirjoituksen eteenpäin jollekin yrittäjälle, joka haluaa kasvattaa liikevaihtoaan bloggaamisella.

Heidi Haapa-aho

"Kun on uskallusta ja ahkeruutta niin vain taivas on rajana." Valokki Design on yhden naisen toimisto ja yrittäjänä on Heidi Haapa-aho. Työkokemusta on kertynyt yli kymmeneltä vuodelta usealta eri toimialalta ja yrittäjä-kokemusta on yli 10 vuodelta.”

http://www.valokkidesign.fi
Edellinen
Edellinen

Vinkkejä pienyrityksen markkinointiin verkossa

Seuraava
Seuraava

Pienyrittäjä - näin hakukoneoptimoit sivustosi itse ilman teknistä osaamista