Vinkkejä pienyrityksen markkinointiin verkossa

Näin syksyä kohti mentäessä voi olla hyvä pysähtyä hetkeksi ja miettiä missä mennään. Mitä olemme saavuttaneet tänä vuonna ja minne vielä ehdimme ennen kuin vuosi päättyy? Ja pitää mielessä myös jatko, eli tulevat vuodet, tavoitteet joihin kohti olemme menossa.

Miten olet tänä vuonna onnistunut markkinoinnissa? Teitkö alkuvuodesta suunnitelman? Miten olet pitänyt siitä kiinni? Onko aika tehdä vielä jotain muutoksia suunnitelmaan tai tehdä ryhtiliike tai kehua itseäsi onnistuneesta markkinoinnista?

Markkinointi tukee myyntiä

Yksistään markkinointi ei luo liiketoiminnalle mahdollisuuksia. Markkinoinnin tehtävä kun on tuottaa liidejä, jotka sitten taitava yrittäjä / myyjä osaa ottaa hoitaakseen ja luo mahdollisuuden ratkaista asiakkaan ongelmia ja siten luo yritykselle liikevaihtoa.

Markkinoinnissa on tärkeää, että tavoitetaan haluttu kohderyhmä. Silloin pitää aina lähteä liikkeelle siitä kysymyksestä, että kuka on asiakas? Millainen on unelma-asiakkaasi ja miksi hän kiinnostuisi yrityksestäsi? On myös hyvä kirkastaa sitä, miksi yrityksesi on olemassa.

image-asset-20.jpeg

Visuaalinen ilme luo tunteen

Ensikohtaaminen asiakkaan kanssa tapahtuu yhä useammin verkossa. Asiakas on voinut päätyä www-sivustollenne googlesta tai sosiaalisen median kautta. Millainen on tervehdys ja ensivaikutelma, jonka annat asiakkaalle? Haluatko viestiä jonkin tunteen? Miten tuo tunne näkyy sivustollasi? Onko siellä jokin tietty väri, tietynlainen kuvamaailma tai kenties videotervehdys, joka luo asiakkaallesi oikeanlaisen fiiliksen yrityksestäsi?

Visuaalisen ilmeen ei tarvitse olla aina pliisu, kaunis, skandinaavinen tai helposti lähestyttävä. Se voi olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä, kunhan se luo mielikuvan sinun yrityksestäsi, sen tuotteista ja palveluista sekä antaa lupauksen laadusta. Millaisella ilmeellä haluat, että asiakas poistuu verkkosivuiltasi? Haluatko luoda tunteen rauhallisuudesta, levollisuudesta, naurua, itkua, sekasotkua? Millainen on yrityksesi laatu, näkyykö se verkkosivujesi visuaalisessa ilmeessä?


Visuaalinen ilme tukee käyttöliittymää

Helppo sivusto on mielekäs käyttää ja sinne ei tarvitse eksyä. Etsimänsä löytää nopeasti ja kävijä havaitsee sivuilla itselleen olennaiset asiat nopeasti. Visuaalisella ilmeellä voidaan tukea helppoa käyttöliittymää ja kävijää voidaan ohjata menemään juuri sinne, minne haluat kävijän päätyvän verkkosivullasi.

image-asset.jpeg

Miten pääset alkuun visuaalisen ilmeen luomisessa?

On tärkeää, että ilme on yhtenevä ja se kuvastaa yrityksesi palvelulupausta. Graafisen ilmeen luomisen jälkeen on verkkosivun osalta tärkeää, että pohdit sivuston sisällön ja käyttöliittymän. Vasta tämän jälkeen ryhdytään luomaan visuaalista sisältöä sivustoon. Voiko vaikkapa infograafit tai videot olla osana sivustosi sisältöä? Tai kuvaavat valokuvat?

Voit kerätä alkuun vaikkapa ideoita visuaalisen ilmeen hahmottamiseksi. Kerää kuvia, värejä, fontteja ja tunnetiloja, jotka kuvastavat mielestäsi yritystäsi ja millaisen mielikuvan haluat antaa asiakkaillesi.

Tämän jälkeen voit hyödyntä tätä visuaalista moodboardia kun keskustelet www-sivuston toteuttajan tai graafikon kanssa.

Muistilista www-sivuston suunnittelua varten:

  • miksi yrityksesi on olemassa

  • kohderyhmän määritys, kuka on asiakkaasi ja miten tavoitat hänet? Millaisen ongelman yrityksesi ratkaisee asiakkaalta?

  • millaisen tunnetilan haluat luoda asiakkaallesi?

  • mikä on yrityksesi palvelulupaus?

  • voitko kiteyttää yrityksesi palvelulupauksen yhteen lauseeseen?

  • millainen kuvamaailma ja värimaailma voisi kuvastaa yritystäsi?

  • mikä on ensivaikutelma, jonka haluat antaa asiakkaillesi?

  • vasta näiden kysymysten jälkeen voit ryhtyä tutkimaan: tekniset vaatimukset ja määritykset, löydettävyys, hakukoneoptimointi, skaalautuvuus, käyttäjäystävällisyys jne.

Verkkosivusto voi toimia käyntikorttina, verkkokauppana tai kohtaamispisteenä. Voit olla läsnä verkkosivustollasi eri keinoin, esimerkiksi chat, blogi, videot jne toimivat yritykselle, joka haluaa olla asiakkaaseen henkilökohtaisesti yhteydessä.

Mikäli sinulla on haasteita hahmottaa miten lähtisit liikkeelle tai et osaa visualisoida yrityksesi ilmettä, autan mielelläni.

Itse aion tänä syksynä kirkastaa myös oman yritykseni viestintää ja palveluvalikoimaa. Tulen jakamaan täällä blogissani myös ajatuksia tähän liittyen sekä myöhemmin myös yrityksen perustamiseen ja ostamiseen liittyen.

Mukavaa loppukesää!

Heidi Haapa-aho

"Kun on uskallusta ja ahkeruutta niin vain taivas on rajana." Valokki Design on yhden naisen toimisto ja yrittäjänä on Heidi Haapa-aho. Työkokemusta on kertynyt yli kymmeneltä vuodelta usealta eri toimialalta ja yrittäjä-kokemusta on yli 10 vuodelta.”

http://www.valokkidesign.fi
Edellinen
Edellinen

Infograafi – kerro visuaalisesti ja nopeasti tuhat sanaa

Seuraava
Seuraava

Miten saat lisää kävijöitä nettisivullesi?