Tee mainos helposti itse

Tässä tekstissä mainoksella tarkoitan esimerkiksi bannermainosta, lehtimainosta tai flyeria. Mainontaahan on paljon muutakin, on radio, tv- google-mainontaa jne. Nyt puhutaan visuaalisesta mainoksesta, joka useimmiten on fyysinen tai visuaalinen netissä näkyvä banneri.

Mainontaa kannattaa tehdä kun halutaan lisätä yritykseen yhteydenottojen määriä, kauppojen määriä, nettisivustolla vierailevien määriä jne. Visuaalisen mainoksen idea on se, että se vahvistaa yrityksen brändiä, luo mielikuvia ja antaa ihmiselle aihetta selvittää aiheesta lisää. Mainoksen tarkoitus on useimmiten olla myyvä ja lisäarvoa tuottava sekä helposti ymmärrettävä.

Mutta kuinka vaikeaa mainoksen tekeminen voi olla? Minullehan se on helppoa, olen graafikko ja visuaalisen viestinnän asiantuntija. Mutta uskon, että muutaman perusasian haltuunottamalla, kuka tahansa meistä oppii luomaan mainoksia itsekin ja aina ei tarvita suurta mainostoimistoa toteuttamaan mainoksia.

Lähde liikkeelle näin:

1. Määritä mainoksen kohderyhmä

Kenelle olet mainosta tekemässä? Missä nämä ihmiset viettävät vapaa-aikaansa, mikä heitä kiinnostaa, mistä tavoitat hänet? Tämän avulla voit määrittää, missä mainoksesi kannattaa olla näkyvillä. Pohdi näitä asioita myös siltä kannalta, että teet juuri häntä kiinnostavan mainoksen. Mieti, tavoitatko tämän ihmisen postilaatikkoon jaettavan flyerin avulla, somessa, googlessa, tv:ssä vai lehdessä tai vaikkapa urheiluhallin seinältä?

2. Mainoksen sisältö

Yleensä mainos, olipa se lehdessä, somessa tai jaettava flyer, on tiivis kuvaus yrityksesi tuotteista tai palveluista. On tärkeää, että sisältö on nopeasti hahmotettavissa ja se on helposti ymmärrettävää sisältöä. Sisältö pitää olla tiivis ja lyhyt ja mainoksen yksi tärkeimmistä asioista onkin osata tiivistää sisältö mielenkiintoiseksi ja huomiota herättäväksi kokonaisuudeksi.

Mainoksessa tulee olla niin vähän tekstiä kuin mahdollista ja lauseiden on oltava ytimekkäitä. Yleisesti mainoksessa on yksi huomiota herättävä mainoslause ja tarvittaessa täydentävä lause alempana.

Riippuen siitä, mihin mediaan mainos on suunniteltu, saattaa siinä olla myös yhteystiedot, linkki nettisivuille, joista kiinnostunut asiakas voi saada lisää tietoa. Somemainoksissa nämä laitetaan yleensä postaustekstiin, jolloin itse kuvan päälle niitä ei laiteta.

3. Mainoksen visuaalinen ilme – brändin mukaiset värit ja elementit

Jos teet mainosta yritykselle, on yrityksellä usein jokin visuaalinen ohjeistus, graafinen ohje ja selkeästi määritetyt elementit mainoksen toteuttamiseen. Tutustu ensin niihin. Onko olemassa tiettyjä värejä, joita tulisi käyttää? Tietyt fontit ja jopa tietynlaiset kuvat?

Mainoksen taustan on oltava rauhallinen ja selkeä, jotta teksti ja oleelliset asiat erottuvat siitä. Tausta voi olla yksivärinen, kuosi tai valokuva. Taustan päälle pitää pystyä lisäämään tekstit ja kuvat ja muut elementit niille varatuille paikoille.

Johdonmukainen sama tyyli kaikissa mainosmateriaaleissa vahvistaa brändiäsi ja helpottaa asiakasta muistamaan sinut paremmin. Jo pelkkä väri ja fontti tuovat asiakkaalle mieleen tiettyjä yhtymäkohtia, ja mitä useammin toistat omaa ulkoasuasi, sitä paremmin se jää asiakkaan mieleen.

En suosittele useamman kuin 1-3 fontin käyttöä samassa mainoksessa. Pelkästään se, että käytät boldattua, kursivoitua ja normaalia tyyliä yhdessä mainoksessa tekee siitä sekavan näköisen. Mitä yksinkertaisempi, sen parempi!

Yrityksen logo kannattaa sijoittaa siten, että se näkyy selkeästi. Jos värimaailma tulee mainoksesta muuten ilmi, voi logo olla ns. invert-versio, eli valkoinen tai musta logoversio jos se istuu taustaan paremmin siten. Logo värillisenä ja alkuperäisenä on usein tehokkain vaihtoehto, eli paras on suunnitella logolle paikka mainoksessa, jossa se erottuu selkeästi taustasta ja ei huku tekstin ja kuvien sekaan.

4. Mainoksen kuvat

Tutustu ensin onko kuvista määritetty jotain graafisessa ohjeistuksessa ja tulisiko käyttää vaaka- vai pystykuvia ja mikä on suunnittelemaasi mainokseen sopiva kuva? Valitse palvelustasi/tuotteestasi kertova valokuva, joka herättää asiakkaan mielenkiinnon, pidä mielessäsi määrittelemäsi kohderyhmä. Pidä huoli myös kuvan laadusta, sillä pikselinen tai huonolaatuinen kuva pilaa hyvän mainoksen.

Ilmaisista kuvapankeista löytyy paljon laadukkaita kuvia, mutta tarkista niiden käyttöoikeus ennen lataamista. Joitakin kuvia ei saa käyttää mainoksiin tai ne vaativat tekijän nimen maininnan mainoksessa. MUISTA, ETTÄ kuvapankkeja käyttävät myös sadat muut kilpailijasi, joten paras tapa erottua massasta, on ottaa kuvat itse tai palkata ammattilaiskuvaaja kuvaamaan mainoskuvasi.

Muutamia ilmaisia kuvapankkeja: Freepick, Pixabay, Pexels ja Unsplash

5. Millä työkalulla mainos kannattaa tehdä?

Hieman riippuen mainoksen käyttötarkoituksesta, eli someen tarkoitetut mainokset voit usein tehdä jopa suoraan vaikkapa facebookin omillakin työkaluilla ja taas jos olet tekemässsä banneria, flyeria tai lehtimainosta, on muutama työkalu, joilla voit mainoksen tehdä:

- adobe expresss

- Canva (ilmainen tai maksullinen)

- Adobe photoshop, indesign tai illustrator (maksullisia)

- SmartDraw

- Gimp

- Quark

Toivottavasti näistä on apua ja jakakaa ihmeessä muillekin.

Jos sinulla on selkeä mielikuva, millaisen mainoksen haluat, mutta sinulla ei ole ohjelmaa mainoksen tekoon tai aikaa paneutua siihen, laita minulle viestiä.

Tai tule mukaan verkkokursseilleni, joissa opit ottamaan haltuun työkalut, joilla voit luoda jatkossa itse mainokset!

Heidi Haapa-aho

"Kun on uskallusta ja ahkeruutta niin vain taivas on rajana." Valokki Design on yhden naisen toimisto ja yrittäjänä on Heidi Haapa-aho. Työkokemusta on kertynyt yli kymmeneltä vuodelta usealta eri toimialalta ja yrittäjä-kokemusta on yli 10 vuodelta.”

http://www.valokkidesign.fi
Edellinen
Edellinen

Markkinointisuunnitelma - Miten teen markkinointisuunnitelman?

Seuraava
Seuraava

Luovan yrittäjän hetken ajatuksia yrittäjyydestä