Vinkkejä somen ja markkinoinnin ajankäyttöön yrittäjälle

Yritys ilman markkinointia katoaa nopeasti ilman jatkuvia asiakkuuksia. Uusasiakashankinnan kannalta on tärkeää olla läsnä ja näkyvillä.

Ajankäyttö on suunnitelmallista tekemistä

Aikaa on, aina. Sitä järjestyy kyllä, kunhan tietää mitä tehtäviä kalenteriin tulee aikatauluttaa. Myönnän, itselläni on kuukausittain muistutus kalenterissa, että kirjoita blogiteksti. Kuinka helppoa onkaan kiireen keskellä laittaa sen notifikaatio pois päältä, jatkaa arjen töitä ja unohtaa koko asia taas kuukaudeksi… Minäkään, markkinoinnin ammattilainen, en löydä aina aikaa markkinoinnille! 

Siispä on tehtävä selkeäksi itselle, mikä on tärkeää. Miksi markkinoin ja miksi sille kannattaa löytää aikaa. Mitkä ovat yritykseni tärkeimmät tehtävät? Miksi markkinointi ylipäätään on yksi elinehto yrityksille? 

Mikäli toimintasi ei ole vakioitunutta ja sinulla on jatkuvasti samat asiakkuudet, tarvitset myös uusia asiakkaita. Tavoitat ne parhaiten juuri markkinoinnin kautta.

Tee siis itsellesi tärkeysjärjestys. Onko markkinoinnin tehtävät yhtä tärkeitä, vähemmän tärkeitä, tärkeämpiä kuin vaikkapa kiireelliset asiakastyöt ja pyynnöt, jotka pyrkivät siirtämään sinun ajankäyttöäsi tältä tärkeältä markkinoinnin tehtävältä? Itsekin joudun tätä asiaa puntaroimaan jatkuvasti. Tätäkin blogia kirjoittaessani työtäni on keskeyttänyt toisen yritykseni työt 6 kertaa, puhelin on soinut, myymälään on tullut asiakkaita ja asentaja on soittanut asennuskohteesta kysyäkseen lisätietoja. Samaan aikaan kaikkiin sähköposteihini on valunut iso liuta sähköposteja, onneksi, sillä yleensä siellä on töitä! Palasin kuitenkin tämän blogin kirjoituksen pariin aina kiireisten keskeytysten jälkeen, sillä tällä hetkellä tämä kirjoittaminen oli tärkeää ja siirsin muita tehtäviä myöhempään.

Toinen syy on se, ettei oikein tiedetä mitä aiotaan markkinoida, missä ja miten. Emme osaa tarttua sellaisiin tehtäviin, jotka eivät ole selkeitä ja meillä puuttuu fokus siitä mihin pyrimme. Tämän vuoksi on tärkeää tehdä markkinointisuunnitelma, mitä yksityiskohtaisempi ja tarkempi se on, sen paremmin onnistut pitämään kiinni markkinoinnin tehtävistäsi ja ne vievät myös vähemmän aikaa, kun ryhdyt tekemään tehtäviä suoraan siitä suunnitelmasta, jonka olet jo valmiiksi yrityksellesi luonut. 

Kolmas syy on, että puuttuu sisältöä tai valokuvia. Jäämme miettimään uskallammeko jakaa tuota tai tuota, tai emme löydä sopivaa valokuvaa. Tässäkin auttaa suunnitelmallisuus ja vaikkapa ammattitaitoisen kuvaajan sinulle valmiiksi luoma kuvapankki, josta valitset aina kuukausittain sopivat kuvat.

Valokki-Design-kuvapankkikuva-17.jpg

 Miksi jakaisin tietoa yhden hengen yrityksen arjesta, kiinnostaako se ketään? 

Oma arki voi vaikuttaa tylsältä ja se voi vaikuttaa omissa silmissäsi siltä, ettei siellä juuri mitään tapahdu. Istut mahdollisesti etätöissä tietokoneen äärellä päivästä toiseen, eikä siinä oikeastaan näytäkään tapahtuvan yhtään mitään ;) Mutta tapahtuuhan siellä! Ideointia, ajatuksia, uusia asioita, tietoja ja informaatiota, josta muutkin ihmiset hyötyisivät tai inspiroituisivat. 

Mieti mikä on sinun markkinointisi tärkein tavoite ja tehtävä? Useinhan se on eurot, myynti ja asiakkaiden hankkiminen ja näin sen tuleekin olla. Mutta millainen sisältö palvelee tätä tavoitetta? Miten saavutat asiakkaita? Miten olet tähän mennessä saanut uusia asiakkaita? Oletko mahdollisesti saanut ne suositusten kautta tai sen kautta, että olet antanut itsestäsi ja yrityksestäsi somessa positiivisen mielikuvan? 

Positiivinen mielikuva ei tarkoita, että ihminen siellä takana olisi joka päivä positiivinen. Se voi tarkoittaa montaa asiaa – kuten ahkera tekeminen, tiedon jakaminen, verkostojen lisääminen jne. Se kertoo siitä tyylistä, josta sinut ja yrityksesi tunnetaan.

shutterstock_1639462066.jpg

Markkinointi tuntuu vaikealta, pitäisi hankkia ammattilainen apuun.

Hanki! Tai opettele itse. Markkinointi ei ole vaikeaa. Markkinointi on ennen kaikkea viestin, tarinan, jakamista toisille siten että siitä välittyy ne sanomat, jotka olet määritellyt itse yrityksellesi tärkeiksi. 

Siispä kannattaa panostaa näihin, jotta markkinointi olisi helpompaa:

  • määrittele yrityksesi pääviesti, sanomat joita haluat toistaa

  • inspiroidu muista yrityksistä, ota oppia ja mallia toisista, jotka sen jo osaa! Opit itsekin!

  • suunnittele kanavat, joissa aiot olla mukana. Älä yritä ottaa heti haltuun kaikkia kanavia, vaan keskity 1-3 markkinointikanavaan ja panosta niihin. 

  • suunnittele sisältö per viikko, per kuukausi tai per päivä – mikä tahti sinulle on sopivin! Pidä kiinni siitä, että muistat tämän: ”Markkinointi on tärkeää, se on yritykseni olemassaolon elinehto ja löydän markkinoinnin tehtäville viikoittain aikaa kalenteristani.” 

  • hanki valmiiksi kuvia, joita voit hyödyntää erilaisissa somepostauksissa, blogiteksteissä tai uutiskirjeissä 

  • panosta visuaalisesti kauniisiin materiaaleihin, hyödynnä vaikkapa Canvaa tai tilaa graafikolta valmiita pohjia, joilla voit toistaa markkinoinointia eri kanavissa

Markkinointi ei siis ole vaikeaa. Se on aikatauluttamista, suunnittelua, kokeilua, selvittämistä. Työtä, siinä missä mikä tahansa muukin työ. Olet varmasti oppinut aikuisena muitakin uusia taitoja, joten opit ihan varmasti myös itse hoitamaan markkinoinnin tehtäviä, jos niin haluat.

Jos taas ajankäyttö on sinulle tärkeä resurssi, on suositeltavaakin ulkoistaa iso osa markkinoinnin tehtävistä eikä tuhlata aikaa siihen minkä voi helposti yrityksessä myös ulkoistaa. 

 

Muistilista verkkosivujen kehittämiseksi:

  • ota huomioon verkkosivujen helppokäyttöisyys

  • lisää verkkosivustolle suosituksia olemassa olevilta asiakkailtasi

  • tee verkkosivustolle mahdollisuus tilata ilmainen opas. Saat lisää ihmisiä uutiskirjelistallesi ja voit toistaa markkinointia jo valmiiksi kiinnostuneille ihmisille

  • tee google mainontaa ja hakukoneoptimointia säännöllisesti

  • panosta kuviin ja hanki yritykselle räätälöidyt valokuvat, jolloin ei tarvitse aina etsiä kuvia vaan voit käyttää niitä, jotka ammattitaitoinen kuvaaja on suunnitellut ja toteuttanut.

Olen yrittäjänä ja erityisesti markkinoinnin ammattilaisena aavistuksen some-vastainen. En pidä somen negatiivisista ilmiöistä, kuten siitä että ne tutkitusti aiheuttavat erityisesti nuorille paineita, masennusta ja myös meille aikuisille paineita ja suorituskeskeisyyttä. Mutta eihän se toki ole tätä nykypäivää. Siispä sometukseni on tarkoituksenhakuista: menen erilaisiin some-kanaviin vain koska olen määritellyt sinne jonkin tavoitteen. Käytän somea vain sen aikaa, että ehdin selata muutaman tärkeän ihmisen / yrityksen päivitykset, päivitän omat some-kanavat molempien yritysten (ja koiramme) osalta samaan aikaan, sen jälkeen unohdan usein koko somen tai selailen aamulla onko sinne tullut kommentteja tai viestejä. 

Sometus muuten unohtuu itseltänikin välistä. Voisin jakaa paljon enemmänkin tietoa siitä, miten graafinen suunnittelu tapahtuu ja millaisia projekteja on työn alla. Harmi vain, ne ovat usein salassa pidettäviä kunnes ovat julkisia, joten sitäkään ei voi aina tehdä. Mutta kyllä sitä sisältöä ja mielenkiintoista tarinaa meistä kaikista löytyy: myös Sinusta.

shutterstock_657766831.jpg

Markkinoinnillista vuotta 2023!  

Heidi Haapa-aho

"Kun on uskallusta ja ahkeruutta niin vain taivas on rajana." Valokki Design on yhden naisen toimisto ja yrittäjänä on Heidi Haapa-aho. Työkokemusta on kertynyt yli kymmeneltä vuodelta usealta eri toimialalta ja yrittäjä-kokemusta on yli 10 vuodelta.”

http://www.valokkidesign.fi
Edellinen
Edellinen

Lisää myyntiä nettisivujesi avulla

Seuraava
Seuraava

Markkinointia ja menoja?