Markkinointia ja menoja?

Hei sinulle! Kiitos kun luet blogiani. Olen tosiaan kahden yrityksen omistaja ja pääasiassa työaikani menee Oulun Kaihdinpalvelussa: www.oulunkaihdinpalvelu.fi. Hoidan siis tällä hetkellä vain muutamia asiakkaita kerrallaan Valokki Designissa ja voit vapaasti tutustua myös verkkovalmennuksiini.

Markkinointia ajatellaan usein kustannuseränä, joka vie rahaa. Mutta mitä se lopulta tuo tullessaan? Olen itse sekä asiakkailleni että molemmille yrityksilleni hoitanut markkinointia ja pohtinut missä kohtaa investointi maksaa itsensä takaisin?

Brändin tunnettavuutta voi olla vaikea mitata ilman bränditutkimusta ja mittauskeinoja, se vaatii hieman tarkempaa perehtymistä bränditutkimuksiin ja laajan tutkimuksen. Voit kuitenkin nopeasti jo saada tuloksia kun yrityksesi löytyy nopeasti googlesta ja olet panostanut nettisivuihisi sekä google näkyvyyteen. Googleen laitettu panos varmasti kannattaa. Samoin jos panostat sosiaalisen median kanaviin, kuten instagram tai tiktok, huomaat melko pian jos päivityksesi ovat säännöllisiä, että sekin tuottaa uusia kontakteja ja yhteydenottoja.

On silti edelleen haastavaa, kaikista analytiikoista ja mittareista huolimatta, nähdä aina missä vaiheessa panostetut eurot palautuvat myynteihin. Markkinoinnin tarkoitus on aina se, että se edesauttaa tunnettavuuden lisäämistä ja myyntiä. Mikään markkinointiteko ei ole kannattava, jos se ei tuota uusia asiakkaita pitkässä tai lyhyessä juoksussa, ellei sitten markkinoinnin tehtävä ole pelkästään tiedottaa, hankkia yhteistyökumppaneita tai työntekijöitä.

Yhä useammin markkinointi on sähköistä ja tässä muuttuvassa some-maailmassakin on pysyttävä ajanhermoilla. Nopeita tuloksia tuskin kukaan odottaa saavansa, vaan ennen kaikkea pitkäjänteinen ja säännöllinen työ tuottaa usein kannattavaa hedelmää.

Kokeilimme itse vastikään tienvarsimainontaa toisessa yrityksessäni. En yhtään tiedä kannattiko se markkinointipanos. En itsekään nähnyt koko mainosta, eikä kukaan maininnut nähneensä sitä. Silti en voi tietää, jäikö nimi jonkun alitajuntaan tai herättikö se huomion ja kiinnostuksen yritystämme kohtaan. Markkinointi-mix aiheuttaa myös sen, että kuluttajat eivät itsekään tiedä miten jonnekin yritykseen lopulta päätyivät. Hyvin tyypillinen vastaus voi olla: “hain googlesta”, mutta mikä oli se ensimmäinen sykäys ja hakusana siellä googlessa? Niihin asioihin kun saa asiakkailta vastauksia, pystyy paremmin myös miettimään hakukoneoptimoinnin parantamista ja sen toimivuutta.

Tällä postauksella ei oikeastaan ollut alunperin mitään muuta ideaa kuin se, että en ollut päivittänyt hetkeen mitään tänne blogiin, sillä olen panostanut enemmän toiseen yritykseeni. Maailman huonoin syy kirjoittaa, eikö totta? Ja juuri se, mistä usein markkinoinnin ammattilaiset kritisoivat. Mutta tästä huolimatta halusin kertoa, että Valokilla pyyhkii ihan tasaisesti ja otan uusia asiakkaita säännöllisesti vastaan. Hieman joudun aina katsomaan projektien ajankohtaa ja laajuutta, koska kuitenkin pyöritän myös toista yritystä tässä samalla.

Olenkin siten panostanut erityisesti myynnissä oleviin verkkokursseihini ja lisäksi olen pitänyt esim. CANVA-koulutuksia ja markkinoinnin koulutuksia yrityksille ja organisaatioille etänä. Samoin olen työstänyt muutamille yrityksille logoja, käyntikortteja, markkinointimateriaaleja ja valmistui vastikään myös eräät uudet nettisivut: https://www.voimistelupaivat2023.fi/ ja olen myös taittanut muutamalle pörssiyhtiölle henkilöstölehtiäkin tässä vuoden aikana ja loppuvuodesta niitä on vielä luvassa pari lisää.

Siispä tämän blogikirjoituksen tarkoitus ei nyt ollut oikeastaan mikään muu, kuin kertoa että täällä edelleen ollaan ja työstän materiaaleja asiakkaiden kanssa kunhan aikataulut saadaan sopimaan yhteen.

Oikein ihanaa alkutalvea ja kiitos kun olet täällä mukana seurailemassa matkaani!


Ystävyydellä,

Heidi




Heidi Haapa-aho

"Kun on uskallusta ja ahkeruutta niin vain taivas on rajana." Valokki Design on yhden naisen toimisto ja yrittäjänä on Heidi Haapa-aho. Työkokemusta on kertynyt yli kymmeneltä vuodelta usealta eri toimialalta ja yrittäjä-kokemusta on yli 10 vuodelta.”

http://www.valokkidesign.fi
Edellinen
Edellinen

Vinkkejä somen ja markkinoinnin ajankäyttöön yrittäjälle

Seuraava
Seuraava

Squarespace ja nettisivustojen trendejä